ALLVETANDE ALLKONSTNÄR I AVESTA
Vissa gånger i livet möter man sin överman, det måste jag bara erkänna.
Jag brukar själv många gånger få höra att jag är världsmästare i onyttigt vetande, har koll på saker som ingen annan överhuvudtaget har funderat på. Känner till det mest ovidkommande saker som man ABSOLUT inte behöver veta och så vidare. Jag har även ett ganska stort kontaktnät inom alla sorters kategorier av folk. Man har varit med inom motorhobbyn i över 40 år och varit på en hel del arrangemang där man lärt känna en hel del personer som man sedan skapat en kontakt med och behållit genom åren.
Även där kan en del personer påpeka att ”känner du varenda en” Jag kan ha full förståelse att jag inte är en rolig person att vara med om man skall gå omkring på en bilträff, veteranmarknad Crusing eller liknande. Då det kan bli stopp lite då och då för att man stannar och snackar med någon man känner eller någon det var länge sedan man träffade eller någon som man aldrig träffat förut som man vill prata med bara för att det är roligt. Nu har det väl mattats av lite med åren det skall man villigt erkänna, men ibland dyker det upp någon rolig person som man känner att den här personen vill jag gärna lära känna och skapa och hålla en kontakt med.
Just en sådan person lärde jag känna för ca 10-15 år sedan och just den personen är min överman vad det gäller allt jag skrev om i början om att känna till saker, känna folk och så vidare.
Den här personen heter Thomas Abrahamsson och han håller till i Avesta/Krylbo där han bor med sin familj och där han även driver sin bilbyggarfirma Abris Auto Body.
Jag har själv varit med och jobbat som domare på bilutställningar och bilträffar på ett antal ställen i Sverige, och på just en sådan bilträff korsades våra vägar för första gången då Thomas var med som Speaker på samma träff. För det är väl just i det sammanhanget som säkert många har kommit i kontakt och mött honom.
Han har i dag mer eller mindre lagt av med den delen åtminstone i den omfattningen han gjorde. I dag kan det vara mer sporadiska inhopp ofta på någon lokal tillställning hemma runt södra Dalarna. Men en sak kan jag sväääära (Dala Dialäckt) på, det är att har du någon gång varit på en tillställning där Thomas har varit speaker då glömmer du det inte. Oavsett om du har ett bilintresse eller är totalt ointresserad av allt vad motorfordon heter så har han lyckats att få dig att inte glömma det när du går därifrån.
Det har jag bevis på även i min egen bekantskapskrets, där det varit personer som följt med på bilträffar bara för att vara sällskap och gått därifrån helt lyrisk. Kanske inte mer bilintresserad men har definitivt tyck det varit en otroligt trevlig tillställning.
Hans beskrivningar kan vara allt ifrån hur diesellukten från en fenMerca kändes en kall vinterdag på Stockholms centralstationen i slutet av sjuttiotalet, till hur ljudet av en Saab djungeltrumma lät i 72 kilometer i timmen på väg 56 mellan Sala o Heby, när den körde om 3 st Volvo F88or långtradare med fladdrande blåa Bilspedition kapell en försommarnatt 1981.
Eller om hur en av tre inlånade Indian TOPPVENTILS! Motorer plötsligt försvann under en vistelse här i Sverige 1927 för att helt plötsligt dyka upp i en vedbod till en bekant till Thomas 60 år senare. Ungefär så låter det hela tiden när han står och pratar. Sedan har han ett otroligt minne för saker, bildelar, bilmodeller för att inte nämna när vi kommer in på ämnet A-FORD 1928! Då lovar jag er att då går det inte att stoppa honom. Han kan ALLT! Vilka delar tillverkades vilka veckor eller månader? Hur såg den och den delen ut? Från då till då hade dom det här gas-staget för att veckan efter byta ut det till det här.
Ett exempel: Thomas ringer mig en dag och säger, -Tjeeena hur står det till?
– Du det är en kille uppe i Sundsvall som har lite A-ford delar till salu skulle du kunna åka upp o hämta dom åt mig, så kommer jag upp till dig någon dag o hämtar dom. Jag hinner nämligen inte åka själv just nu.
Ingen fara säger jag det fixar vi. Samtidigt tänker jag att en A-ford tank samt lite andra A-ford prylar måste man väl kunna hitta lite varstans tror jag har någon liggande själv. Men självklart ställer man upp för en kompis. När jag väl levererar delarna till Thomas så visar det sig att det var delar som endast tillverkades under en kortare tid 1928 med ett speciellt utseende. Jag fick en utförlig lektion i det speciella med dessa prylar. (Så jag hade nog inte några sådana delar liggande)
Nu har jag i många år sagt att jag ska komma ner och hälsa på Thomas och samtidigt kolla in firman och alla hans plåtbearbetnings maskiner. Så en fin vårdags morgon tar jag med mig min kompis Micke och vi rullar i sakta gemak genom södra norrlandskusten, ner mot södra Dalarna för en trevlig lite gubbdagstur som vi brukar göra ibland.
Det är nämligen som så att min kompis har en Nash 1928 och jag pratade med Thomas för ett antal år sedan om han kände till någon som kunde tänkas ha delar till en sådan. Vad tror ni svaret blev? Självklart kända han till folk som höll på med det, han hade nog säkert koll på de flesta som höll på med Nash delar i Sverige. Min kompis fick ett antal telefonnummer och namn på personer som han kunde kontakta, så bara där var det en lyckad resa.
Vad är det då som görs på Abris Auto Body? Jo där är man plåttrollkonstnärer. Man kanske lagar upp vissa bilar som är halvdålig i karossen till bilar som är HELDÅLIG i karossen till bilar där inte karossen eller mycket annat existerar överhuvudtaget. En del gånger har man hittat några axlar och en växellåda och med Thomas kunskap om alla gamla bilar kunna konstatera att det där är DEN gamla racerbilen som HAN tävlade med.
Så kan det börja sen börjar detektivarbetet med att hitta bilder på den bilen, sen börjar man att bygga. Låter väldigt enkelt för en oinvigd men i själva verket ligger timmar och åter timmar bakom innan man börjar byggandet. Sen blir det ett ANTAL timmar innan man har byggt bilen. Väldigt många av renoveringarna som görs handlar det om 20- 30 tals bilar typ Amilcar, Chevrolet speedster och andra ”för en oinvigd” Bugatti liknande bilar, men även en lastbilshytt från 50 talet står inne i verkstaden den dag vi besöker honom.
Samt en P1800, en BMC coper, en Riley, samt en sport bil. Det är när vi kommer på besök lite rörigt i verkstaden för han har precis hållit på att tömma ett annan garage som han inte har kvar och då måste det lagras någonstans och då har verkstaden blivit mellanlager för tillfället.
Utanför Verkstaden finns det först ett litet bra att ha reservdelslager med bildelar allt ifrån ”självklart A-Fords delar”, karosseridelar som för en oinvigd som inte som inte är lika nördig som en annan skulle bedömas som någon rostig plåtbit som legat i ett dike i 50 år. Via en 38 Dodge kupè som fått en grävskopa i huvudet, ramskenor till en Volvo Carioca mm mm.
Vet ni någon som har en 27-28 Chandler vindruta frågar Thomas? Då säger min kompis att han var till en som hade en sån plus lite andra bilar. Ja det vet vem det är svarar Thomas genast, blir man förvånad? Näe.
När vi sedan går in i ett plåtförråd så är det första som mina ögon fastnar på en 47a Ford Cab. -Där uppe ligger framskärmarna till en av Ivar Kreugers bilar säger Thomas helt plötsligt. -Här är en 32 roadster kaross som skall byggas en kopia av Janne Bellanders rod. Ungefär så där rullar det på hela tiden.
När vi på eftermiddagen sitter på Restaurang Dalahästen och äter lunch så diskuteras det så klart bilar och bilägare, och jag kan säga att det är nog inte många bilar eller bilägare som är värd namnet som inte Thomas har koll på. När vi sitter där och pratar och jag frågar efter en viss bil och vart den tog vägen kommer svaret direkt att den bilen bytte identitet för ett antal år sedan och karossen blev skrotad men den rullar nu mer där och där ungefär så går samtalet hela dagen.
Och det roliga med Thomas är att det handlar inte bara om 20 - 30 tals bilar som han har koll på även 50 o 60 tals bilar. Som att en bilhandlare uppe i Ö-Vik köpte en ny 60 Cadillac i en speciell färg för att sedan efter ca 50 mil krocka den, vad gör han jo åker och köper en till i samma färger fast det bara hade importerats 4 st av den bilen i den färgen. Det är ungefär sådana historier som rullar hela dagen.
En 46a Ford cab som blev lätt Custad i början av 60 talet skulle i slutet av årtiondet återställas till original men det projektet avstannade,
så nu är Thomas på gång att återställa den i det lätt Custade utseèndet den en gång hade.
När man hittar en gammal hästkärra och ser hjulen då vet man ju direkt att det är ”Martin Strömbergs Grand Prix Chevrolet” ELLER INTE.
Man behöver ha en hel del kunskap för att se vissa saker och för att bygga upp bilen.
Eller att en Bilhandlare i Hudiksvall som på 40 talet körde en Ford racer (typ Ockelbo Lundgren stuket) som folk lokalt i södra Norrland kände till men kanske inte så många en bit längre bort. Den personen har Thomas koll på och att det suttit Ardun toppar på den bilen vilket inte jag kände till så man får veta något nytt varje gång man träffar Thomas. Som sagt det var en otroligt trevlig dagstur vi gjorde min kompis och jag, och känner jag oss rätt var det nog inte sista resan vi gjorde tillsammans.
Några bilar och även båtar som blivit iordninggjord hos AbrisAuto