ÅSKFÅGEL MED MÅNGA LIV

Av:  TEXT: MAGNUS KARLSSON FOTO: PETER TÖRNQVIST Bilsport Classic  september 03, 2024

Den började sitt liv som direktörsvagn i Mariestad 1956 där den efter några år kraschade mot ett träd. Sedan blev Janne Nilsson ägare till Thunderbirden – i hela 53 år.
Han körde bland annat dragracing med bilen samt försåg den med olika lackeringar innan det blev originalutförande igen.

Normalt säljer man kanske inte en entusiastbil som man ägt i mer än ett halvsekel. Jan-Ove Nilsson i småländska Tutaryd är ett undantag då han i somras lämnade över nycklarna till Niklas Brenning. Bilsport Classic var på plats vid
ägarbytet och fick hela storyn om den svensksålda vagnen som varit med om både det ena och det andra.
Jan-Ove, eller Janne som han kallas, hade ägt ett par amerikanare före Thunderbirden som han hittade i Stockholm 1968.

– Hade en Ford Customline -56 när jag var 15. Sedan blev det en Crown Victoria Skyliner -56 tillsammans med en kompis. Det var 1966 och vi gav 1.800 kronor för den. Något år senare brann den upp och grävdes ned på den gamla soptippen här i Ljungby, berättar Janne.

Bilen har endast sufflett, bromsservo och overdrive-låda som extra utrustning. Hjulen är till Thunderbird Sports Roadster 1962-63.

Bilen har endast sufflett, bromsservo och overdrive-låda som extra utrustning. Hjulen är till Thunderbird Sports Roadster 1962-63.

Janne Nilsson vid sin Thunderbird då han lackat om den i grön metallic. Bilden tagen för 50 år sedan ...

Janne Nilsson vid sin Thunderbird då han lackat om den i grön metallic. Bilden tagen för 50 år sedan ...

Vid början av 70-talet hade Janne stoppat i en Mustang 302-motor i ”Birden” samt klätt inredningen i vitt konstläder.

Vid början av 70-talet hade Janne stoppat i en Mustang 302-motor i ”Birden” samt klätt inredningen i vitt konstläder.

KOSTADE 8.500
Egentligen var det en Buick Electra Convertible -59 som man åkte de 50 milen till huvudstaden för att köpa den där oktoberdagen 1968.
– Jag hade då en 1960 års Thunderbird som jag skulle byta in men Buicken var alldeles för dålig. Fick istället ett tips om en T-bird -55 som också var till salu alldeles i närheten.
Även den bilen tyckte Janne inte motsvarade det skick som han krävde.
– Säljaren berättade då om 56:a som fanns hos bilhandlaren Vidar Persson. Där stod en nylackad röd åskfågel med svart tygsufflett som man begärde 8.500 kronor för.
Men byta in min 60:a – det ville inte firman. Janne åkte hem, sålde 60:an och tog tåget till Stockholm för att köpa bilen som han kom att behålla i hela 53 år.

ORIGINALFAKTURAN
Den röda Forden rullade av tillverkningsbandet i Detroit klockan 22:23 den 9 april 1956. Den togs därefter till exporthamnen i New Jersey för vidare skeppning till Frihamnen i Stockholm.
– Alla uppgifter finns dokumenterade på leveransfakturan. Överst står grundpriset 2.126 dollar. Sedan plussar man på den svarta suffletten som inte var standard, bromsservo, låsbart tanklock, white wall-däck samt overdrive. Totalt blev det 500 dollar i extra prylar, förklarar Janne som köpt bilens originalfaktura genom Classic Thunderbird Club of Scandinavia.
Dokumentet visar även att bilen försetts med kilometermätare samt skickats iväg utan huvudstrålkastare av sealed beam-typ eftersom de ändå skulle ersättas med en europaversion.

Originalfakturan visar att Forden lämnade Detroit 9 april 1956. ”Production code” på id-brickan bekrftar datumet med ”9D”.
Notera EX som betyder export! En kod fattas på fakturan nämligen P/H vilket betyder Port Holes. Bilen saknar nämligen det lilla fönstret på den avtagbara hardtopen.

Direkt efter inköpet lackades bilen om i blå flake.

Direkt efter inköpet lackades bilen om i blå flake.

En grundlig renovering påbörjades i början av 80-talet ...

En grundlig renovering påbörjades i början av 80-talet ...

... sedan blev bien stående 40 år innan det hela slutfördes.

... sedan blev bien stående 40 år innan det hela slutfördes.


FJELLMANS PRESS AB

Av någon anledning skulle det dröja till augusti 1958 innan T-birden blev såld av den svenska återförsäljaren.
– Den kan ju ha rullat som visningsbil mellan olika Ford-handlare eller så har den gjort tjänst hos någon högt uppsatt tjänsteman inom koncernen, säger Janne.
Direktör Rune Fjellman hos Fjellman Press AB i Mariestad blev den första privata ägaren av Thunderbirden.

Bilsport Classic lyckades få tag på Runes son som idag uppnått en ålder av 79 år.
– Jo, jag minns bilen väl. Vi hade den i närmare tio år innan pappa satte den i ett träd, säger Göran Fjellman och tillägger att företaget som startades 1914 tillverkade hydrauliska pressar till plast- och bilindustrin.

DÅLIGA LAGNINGAR
Det där att bilen krockats misstänkte Janne redan på 60-talet när han en tid efter inköpet skulle lackera om den i blå metallflake.
– Upptänkte en del skumma lagningar i frontpartiet, även aktern hade riktats. Jag lämnade iväg jobbet eftersom jag inte hade tillräckliga svetskunskaper. Det var även en del rost som behövde åtgärdas, minns han.

Janne var dock inte nöjd med arbetet som utförts av en lokal plåt- och lackeringsfirma.
– Det kom blåsor efter en tid så jag slipade ned karossen och upptäckte att de hade popnitat fast aluminiumplåtar och sedan spacklat över alltsammans. Jag skaffade en svets och gjorde jobbet själv den här gången.

Niklas Brenning och Janne Nilsson har precis gjort upp affären om den svensksålda Thunderbirden från 1956. En bil som en gång i tiden ägts av direktör Rune Fjellman i Mariestad. Janne köpte den 1968 för 8.500 kronor.

Niklas Brenning och Janne Nilsson har precis gjort upp affären om den svensksålda Thunderbirden från 1956. En bil som en gång i tiden ägts av direktör Rune Fjellman i Mariestad. Janne köpte den 1968 för 8.500 kronor.

Den nya inredningen i rött och vitt monterades för ett år sedan då Janne återställt bilen till sitt ursprungliga utförande.

Den nya inredningen i rött och vitt monterades för ett år sedan då Janne återställt bilen till sitt ursprungliga utförande.

Originalmotorn åkte ur vid början av 70-talet då Janne skulle köra dragracing med 56:an. Nu sitter åter en 312-motor på plats i under huven.

Originalmotorn åkte ur vid början av 70-talet då Janne skulle köra dragracing med 56:an. Nu sitter åter en 312-motor på plats i under huven.

KÖRDE DRAGRACING
När karossen var åtgärdad blev det grön metallic över hela bilen och samtidigt åkte originalmotorn ur till förmån för en ettrigare maskin.
– Man hade precis bildat klubben FDRA i Ljungby och börjat köra dragracing på den lokala flygbanan.
Klart man ville vara med och testa Thunderbirden.

Motorn som hissades i var en Ford 302 hämtats från en krockad Mustang som bara rullat 600 mil. – Jag tog licens och sedan var det bara att börja tävla, säger Janne som vid den här tiden även ägde en Mustang Fastback -66 som han också testade på strippen.
Parallellt med T-birden ägde han även en Cheva El Camino 396 SS som senare ersattes av en mörkgrön Shelby GT350 Convertible -68.

– Tror jag gav 12.000 för Shelbyn men den behövde både karossjobb och en lackering i rött. Att den var gjord i endast 404 exemplar var inget man visste då.

SÅLDE SHELBYN
Vid slutet av 1970-talet var det dags för husbygge och senare även installation av ett vattenfilter.
– Det där filtret var dyrt och hustrun och jag bestämde att antingen Shelbyn eller Thunderbirden måste säljas. Det här var 1979 och Birden ansågs vara värd mer trots att jag lagat upp och lackat Shelbyn.

Den öppna GT350:n såldes till Jan Nilsson i Skåne. Ja, nästan samma namn. Priset?
– Jo, jag fick 25.000 men då saknades en del svåra prylar. Han äger visst bilen än i dag och min lackering sägs fortfarande sitta kvar.

Nu när Thunderbirden är såld kan Janne ägna sig åt sina båda Mustanger. Shelbyn som han sålde för 25.000 kronor 1979 var med i ett stort reportage i Bilsport 2/1982. I samband med reportaget gjordes en poster.

Nu när Thunderbirden är såld kan Janne ägna sig åt sina båda Mustanger. Shelbyn som han sålde för 25.000 kronor 1979 var med i ett stort reportage i Bilsport 2/1982. I samband med reportaget gjordes en poster.

STOD I 40 ÅR
Efter husbygget växte familjen och den trånga Thunderbirden ställdes undan.
– Då hade jag kört något år med en ljusröd kulör på bilen samt en helvit inredning som syddes redan i början av 70-talet av sadelmakare Tage Svensson i Vetlanda. Originalsoffan hade jag ersatt med ett par stolar från en AMC Pacer. Törnrosasömnen varade i ganska exakt 40 år.
– Det var 2018 som jag tyckte det var dags att göra något åt bilen som stod i villagaraget. När jag väl kom igång gick det ganska snabbt, säger Janne som började med att svetsa upp bilens golv.

ÅTERSTÄLLD

Originalsoffan, som han först trott hade hamnat på soptippen, hittades på vinden.
– Den välgjorda vita interiören åkte ur och ersattes med nytillverkat i originalutförande. Året därpå hade jag lackerat bilen i Fiesta Red, samma nyans som den hade när den lämnade USA 1956.
Förutom den vita suffletten i vinyl, som egentligen ska vara svart canvas, samt ekerhjulen från 1962-1963 års Thunderbird Sports Roadster, är bilen numera återställd.
Lagom till premiärturen dök en spekulant upp och ville köpa bilen.
– Det var ett svårt beslut men jag har även två Mustanger som har bättre benutrymme och känns lite modernare att köra …
Den nya ägaren, Niklas Brenning, är en stor bilentusiast och bosatt bara någon mil från den tidigare ägaren. Det roliga är att Niklas är född 1968 – samma år som Janne

Personligt
NIKLAS BRENNING
Ägare 2021-
Ort: Ljungby, Småland.
Civilstånd: Sambo.
Yrke: Egen företagare.
Årsmodell: 1968.
Första bil: Volkswagen (Bubbla 1972) – köpt som 17-åring.
I garaget: Mustang GT -07, Galaxie Convertible -63, VW 1200 -62, Mustang -67.
Läser gärna: Bilsport, Moped, Nostalgia.

Recept
FORD THUNDERBIRD 1956
Nypris: 20.000 kronor.
Antal tillverkade: 15.631 exemplar.
Kaross: Original plåtkaross.
Motor: V8 på 312 kubiktum, fyrportsförgasare.
Effekt: 215 hk.
Växellåda: Trevxl manuell med överväxel (T-85).
Bromsar: Trummor runt om (11- tums).
Hjul: 15-tums ekerfälgar.
Däck: 205/75 -15.
Lack: Fiesta Red (originalet efter idbrickan).
Inredning: Röd och vit vinyl.
Extra utrustning: Sufflett, bromsservo.
Övrigt: Bilen är såld ny i Sverige 1956.
Första ägare var Rune Fjellman, ägare av Fjellmans Pressar i Mariestad. Jan- Ove köpte bilen 1968 och i somras sålde han den, efter 53 års ägande, till Niklas Brenning i Ljungby.

Personligt
JAN-OVE NILSSON
Ägare 1968-2021
Ort: Tutaryd, Småland.
Civilstånd: Gift med Kerstin.
Yrke: Pensionär.
Årsmodell: 1949.
Första bil: Ford Customline -55 köpt som 15-åring.
I garaget: Mustang GT Convertible -65, Mustang Hardtop -66.
Läser gärna: Wheels, Power samt Bilsport Classic.