BUICK BUSINESS COUPE -37

Av:  TEXT: MAGNUS KARLSSON FOTO: JOACHIM CRUUS Bilsport Classic  april 05, 2023

BUICK BUSINESS COUPE -37
TVÅ RESOR TILL KUMLA

När Anders Thuresson köpte sin Buick Coupe av Kjells Veteranbildelar i Kumla låg den totalt nedplockad i kartonger. Det krävdes två resor med skåpbil och släp innan alla bildelar var hemma i Skåne. Sedan var det bara att börja bygga …

När Anders Thuresson från skånska Näsum hade testat det här med 50-talare i originalutförande samt byggt om en pickis var det dags att ta steget in i hot rod-världen.

– Jag gillar att konstruera själv. Min Ford F100 från -56 moderniserade jag en del. Tanken var nu att bygga en A-Ford och hade två stycken på gång när jag fick nys om en Buick Coupe från -37, säger Anders.
Bilen, eller delarna rättare sagt, fanns hos Kjells Veteranbildelar i Kumla.

– Det var en påbörjad originalrenovering som hade stannat upp. En hel del nya prylar hade köpts in men bilen var totalt nedplockad så det var ju en utmaning att dra igång projektet, erkänner han.

Personligt:   ANDERS THURESSON Ort: Näsum, Skåne. Yrke: Reparatör, tekniker. Årsmodell: 1961. Civilstånd: Sambo + en 35-årig son samt en 33-årig dotter, två barnbarn. Första bil: Köpte som 17-åring en Volvo 142 -69. I garaget: Buick 1937, Chevrolet Corvette C6 2006. Läser gärna: Motortidningar.

Personligt: ANDERS THURESSON Ort: Näsum, Skåne. Yrke: Reparatör, tekniker. Årsmodell: 1961. Civilstånd: Sambo + en 35-årig son samt en 33-årig dotter, två barnbarn. Första bil: Köpte som 17-åring en Volvo 142 -69. I garaget: Buick 1937, Chevrolet Corvette C6 2006. Läser gärna: Motortidningar.

 

 

SÅLDE ORIGINALDELARNA

Anders är skolkamrat med Jonas ”Jocar” Olofsson och det som började med trimmade mopeder och Epor har med åren övergått till entusiastbilar.

– Enklast hade ju varit att köpa en 32:a i lösdelar av Jonas men det hade varit för enkelt säger Anders med ett flin.
Däremot fick herr Olofsson hjälpa till med att få hem Buicken från Kumla.

– Det blev två resor med Jocars skåpbil och släp innan allt var hemma. Karossen var ju rensad och dörrar, skärmar, ram, motor, växellåda och alla kartonger krävde en hel del utrymme. Efter en noggrann inventering kunde han konstatera att allting var med men att en hel del nya originalprylar inte skulle komma till användning.

– Sålde allt överflödigt till en kille som höll på att renovera en exakt likadan bil.

Den gamla van-motorn har borrats, toppdeckats och försetts med högkompkolvar, insug, toppar, kamaxel och förgasare från Edelbrock.

Den gamla van-motorn har borrats, toppdeckats och försetts med högkompkolvar, insug, toppar, kamaxel och förgasare från Edelbrock.

Inredningen är i originalutförande förutom flakevinylratten från ”Moon-Håkan”, rattstången köpt hos Jocar och moderna mätare.

Inredningen är i originalutförande förutom flakevinylratten från ”Moon-Håkan”, rattstången köpt hos Jocar och moderna mätare.

Kompressorn till luftfjädringen ryms i ett mindre fack i bagageutrymmet.

Kompressorn till luftfjädringen ryms i ett mindre fack i bagageutrymmet.

LASERMÄTNING

Anders ville ha en bekväm street rod som var tänkt att användas flitigt.

– Jag skarvade i en Mustang II-framvagn i originalramen. Hade gjort samma konvertering på min F100 och det blev en helt annan bil. Han passade på att flytta framvagnen något bakåt jämfört med original. Detta för att få snyggare placering av hjulen i framskärmarna.

– Det var ju en del mätande med karossen både av och på samt med skärmar monterade innan hjulupphängningen satt där jag önskade. För att få korrekta vinklar på allting har Anders mätt in chassit med hjälp av laser. Givetvis passade han på att montera luftfjädring runt om när han ändå var igång.

LASTBILSFÄRG

Till drivlina valde han traditionell Cheva 350 samt en 700-automat.

– Köpte en hel Van som stod i en trädgård i Blekinge. Tog drivpaketet och skrotade resten. Motorn är dock totalt omgjord med högkompkolvar, Edelbrock-toppar samt mycket annat, förklarar Anders. Avgassystemet svetsade han själv i rostfritt. Färgvalet i blå metallic kom till när Anders passerade ett lastbilsåkeri utanför Markaryd.

– Alla deras fordon var lackade i samma färg. Jag ringde och frågade om färgkoden som fanns bland Sikkens recept. Det invändiga sprutade Anders själv innan bilen lämnades till närliggande Gränums Lackcenter. Ovanpå den blå basfärgen lades tre lager klarlack som mellanslipades. Resultatet blev gnistrande bra – speciellt i starkt solljus.

Dörrvevar och handtag är från 1937 men har kromats om.

Dörrvevar och handtag är från 1937 men har kromats om.

GPS-NAVIGERING

Invändigt har Anders använt sig av de originalprylar som följde med vid köpet.

– Inredningen var ju en ny LeBaron så där var ju inget att klaga på. Behöll även dörrhandtag och vevar som var nykromade.
Instrumenteringen är däremot inte från 1937.

Mätarna från Speedhut har sju olika funktioner.

Mätarna från Speedhut har sju olika funktioner.

Displayen visar trycket i bälgarna och åtta olika lägen kan ställas in.

Displayen visar trycket i bälgarna och åtta olika lägen kan ställas in.

– Mätarna kommer från Speedhut i USA. Beställde en hel sats och då ingick allt utom tankgivaren. Hastigheten mäts med hjälp av GPS så man slipper ju wire till växellådan.
En flakevinylratt från Moon-Håkan och en Ididit-stång från Jocar ger kupéutrymmet en mixad design av olika tidsåldrar.

OVANLIG MODELL

Efter fyra års skruvande och konstruerande kunde Anders rullat ut sin Buick i solljuset våren 2019.

– Det blev 400 mil den sommaren. Det enda som behövdes fixas till mitt under säsongen var bakaxeln som gav ifrån sig ett irriterande missljud, förklarar Anders med ett leende.
Landet har begåvats med ytterligare en rod – denna gång en bil av det mer ovanligare slaget. Anders känner bara till ytterligare två exemplar av modellen i Sverige.

– Jo, så här efteråt var det nog bra att det inte blev en A-Ford eller en 32:a. Det var värt två resor till Kumla …




Recept:

Bil: Buick 1937 Business Coupe.
Antal tillverkade: 13.773 exemplar.
Nypris: 913 dollar.
Kaross: Original plåtkaross.
Motor: Chevrolet 350.
Effekt: 315 Hk.
Växellåda: TH700-automat.
Chassi: Mustang II-framvagn, fyrlink, Ford 9-tum diffad bakaxel, Airlift luftfjädring.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.
Hjul: 15-tums Cragar Smoothie.
Däck: Fram 215-70-15, bak 225-70-15.
Lack: Sikkens Jamaica Blue basfärg, tre lager klarlack med mellanslipningar.
Inredning: Ny originalinredning, Speedhut instrument.
Extra utrustning: Rostfritt avgassystem.
Byggkostnad: Vågar inte räkna …
Tack till: Jonas på Jocar, Motorslip Kristianstad, Gränums Lackcenter.

Övrigt: Bilen kom till Sverige 1989, skruvades isär och många delar köptes nya och allt krom omgjort. Jag köpte bilen i delar 2015.

 

Chassit lackat och klart och med den nya framvagnen på plats. Motorn är en Cheva 350 som försetts med en hel del godis.

Chassit lackat och klart och med den nya framvagnen på plats. Motorn är en Cheva 350 som försetts med en hel del godis.

Bilen på väg hem från Gränums Lackcenter. Den blå kulören som är Sikkens Jamaica Blue hittade Anders hos ett lastbilsåkeri.

Bilen på väg hem från Gränums Lackcenter. Den blå kulören som är Sikkens Jamaica Blue hittade Anders hos ett lastbilsåkeri.

Dörrfalsar, bagageutrymme samt torpedvägg har Anders lackerat själv. Här är karossen på plats i väntan på resten ...

Dörrfalsar, bagageutrymme samt torpedvägg har Anders lackerat själv. Här är karossen på plats i väntan på resten ...

Det mesta på plats men en hel del arbete återstår med fram- och bakskärmar innan det bär iväg till lackeringsfirman.

Det mesta på plats men en hel del arbete återstår med fram- och bakskärmar innan det bär iväg till lackeringsfirman.