När han som åttaåring såg filmen ”Christine” bestämde sig Daniel Boström för att det var en Plymouth -58 han skulle ha när han blev äldre. Efter mycket sparande köptes en svensksåld Savoy som åtta år senare hade förvandlats till en Christine.
Det var den röda Plymouthen som fångade unge Daniel Boström när han som åttaåring såg filmen ”Christine”, baserad på Stephen Kings bok med samma namn.
– Var väl inte så lämpligt att en liten kille fick se på skräckfilm, men mina äldre bröder kollade så …
Daniel började jobba tidigt och sparade varenda slant till det kommande bilköpet. För varje år steg dock priserna på 1958 års Plymouth och speciellt den attraktiva modellen Belvedere i coupéutförande.
– Det var så klart fler än jag som uppskattade filmen och som till varje pris skulle ha en likadan bil, säger Daniel med ett skratt.
FURY TILL SALU I USA
För drygt tio år sedan började han leta på allvar efter en Plymouth -58.
– Finkammade först Sverige utan resultat men i USA fanns en Fury -57 till salu. Visst, det är lite jobb att byta ut alla detaljer som är unika på 58:an men ingenting är omöjligt.
I samband med funderingarna om hur en import skulle gå till kom han i kontakt med en kille i Dalarna som ägde en Savoy Sport Coupe av rätt årsmodell.
– Han erbjöd sig att sälja sin bil till mig men han ville köra med den ytterligare ett år. När den tiden hade passerat hade jag dock inte lyckats få ihop summan han begärde. Hus och familj fick gå före bilköp.
FICK HJÄLP
Savoy-ägaren var förstående och gav Daniel ytterligare ett år.
– Sedan kunde jag inte vänta längre utan fick låna pengar av min svärfar Anders som gick in som delägare.
Äntligen stod drömbilen i familjen Boströms garage, dock fanns det en hel del att göra med nyförvärvet.
– Utan Fannys pappa hade det inte blivit någon bil inom den närmaste framtiden, säger Daniel som efter en tid kunde lösa ut delägaren som tyvärr gick bort i cancer några år senare och aldrig fick uppleva 58:an i färdigt utförande.
Det första som gjordes var att laga en del rost.

Golvspaken avslöjar den nyare automatlådan. Sittdynorna lät Daniel klä om i samband med att en originalsoffa införskaffats från Carlo Notaro.

Daniel har sedan bilköpet för åtta år sedan samlat på sig prylar med anknytning till ”Christine”. Bland annat en oklippt version av filmen.
DRIVLINA FRÅN `CUDA
– Stora delar av golvet byttes ut med hjälp av min svetskunnige bror Ola, och bakre skärmkanter samt hundben var det en kille i Finspång som tillverkade åt mig.
Daniel bytte även ut framskärmarna mot bättre begagnade innan det var dags att förse vagnen med en ny lackering.
– Det blev väl inget höjdarjobb precis men det fick duga så länge. Drivpaketet var det som var bäst. Motor, automat och bakaxel hade hämtats från en `Cuda som hade voltat och förra ägaren hade helrenoverat 383:an som spann fint.
Samtidigt som Daniel körde en del med bilen började han samla delar inför en kommande uppgradering.
– Originalsoffan hade bytts ut mot separata stolar, men Carlo Notaro hade en korrekt på lager som jag köpte.

Det var när Daniel Boström såg filmen Christine som han bestämde sig för vilken bil som gällde. Nu väntar han på den ”remake” som ska spelas in och som sägs bli än mer skrämmande än den första biosuccén från 1984.

Christine har en given och framträdande plats hos familjen Boström och uppskattas av både unga som yngre ...

Den urspungliga sidsexan byttes ut mot en V8 redan på 1960-talet. I dag sitter en 383-maskin i Daniels Savoy.

Vid inköpet 2014 såg den svensksålda vagnen ut så här efter flera års avställning och närmare 15 olika ägare genom åren.

När nya listpaketet måttats in var det så dags för ännu en omlackering.
FRÅN SAVOY TILL BELVEDERE
Nu kunde familjen börja köra en del med Plymothen men det var ändå något som saknades.
– Det var ju en Christine jag ville ha. Eftersom filmbilen var en Fury hade jag sedan inköpet jagat en uppsättning sidolister till den modellen eller Belvedere som har samma men med silverinlägg. Daniel hade gett upp hoppet när han plötsligt blev erbjuden att köpa en uppsättning av Björn Moberg i Njurunda som varit förutseende att skaffa ett extra komplett set till sin fina Belvedere -58 (se Bilsport Classic 3/2021).
– Äntligen kunde jag bygga om min Savoy till en kopia av filmbilen, säger Daniel.
BYTE AV LISTER
Våren 2021 plockade han ned bilen för andra gången.
– Jag var ändå inte nöjd med lackeringen och nu skulle Savoyens listhål svetsas igen.
Visst, det blev lite jobb med att passa in Belvedere-listerna samt borra nya hål.
Nu skulle Plymouthen även få den rätta röda färgen. Vid förra lackeringen hade han experimenterat fram en nyans efter att ha kollat in bilder och modellbilar.
– Det rätta receptet har varit hemligt i alla år men jag fick till sist reda på att filmbolaget hade hämtat nyansen från nya Camaro, det vill säga 1983 års Spectra Red.
Tyvärr gjorde covid-19 samt att lackfirman bytte ägare att det tog närmare ett år innan bilen hade förvandlats till en Christine.
NYSÅLD I SUNDSVALL
Daniel har givetvis forskat i bilens historia och kommit fram till attden är sammansatt på ANAfabriken i Nyköping.
– Den såldes ny i Sundsvall där den förmodligen gick som taxi de första åren. Därefter tog traktens motorburna ungdom hand om bilen.
Kjell-Åke Sjölund i Bergsjö, söder om Sundsvall, ägde Savoyen i början av 1970-talet.
– Köpte den 1972 för 5.000 kronor och redan då hade den ursprungliga sidsexan fått ge plats åt en V8. Taket hade även varit bortkapat under en period men efter påpekanden från Bilprovningen hade man fått svetsa fast det igen, säger Kjell-Åke när Bilsport Classic ringer upp.

Ny lackering blev det samma år (2014) efter diverse plåtlagningar.

Den här gången blev resultatet bättre samt rätt nyans hade tagits fram.
RECEPT
PLYMOUTH SAVOY SPORT COUPE 1958
Antal tillverkare: 19.500 exemplar inklusive ANA-tillverkade.
Kaross: 2-dörrars hardtop som är renoverad från all rost. Nya framskärmar, bakre skärmkanter, trösklar. Även stora delar av golvet utbytt. Ny lackering 2021.
Motor: Mopar 383 big block på 355 hk, 727-automat och heldiffad bakaxel. Hela drivlinan kommer från en Cuda -70. Från fabrik satt det en
sidventilssexa i bilen.
Hjul: 14-tums originalhjul med navkapsel.
Färg: Camaro 1983 Spectra Red och Ice White på taket.
Inredning: Röd vinyl med rött tyg i sittdelarna.
Övrigt: Bilen är ihopsatt på ANA i Nyköping. Såld ny i Sundsvall.

En svenskbyggd Plymouth -58 kom med båt från Detroit i delar och sattes samman av skickliga hantverkare hos ANA i Nyköping.


Efter mycket letande kom Daniel slutligen över en uppsättning Fury-lister som monterades.

Hemma i Boströms garage var det i december julafton i dubbel bemärkelse. Ny lackering i Christines Spectra Red och nya lister med Belvedere-inlägg monteras.

Huven är fortfarande hos lackeraren medan resten av frontpartiet kommit på plats.

SAMLAR KURIOSA
Det stora intresset för filmen ”Christine” samt ett visst bilmärke gjorde att Daniel 2015 bildade en sluten Facebookgrupp där medlemskravet är att äga en 1957-1958 års Plymouth.
– Vi är i dag drygt 60 entusiaster som brinner för ämnet oavsett om det är en stationsvagn eller cabriolet. Sammanslutningen har gjort det möjligt att hjälpa varandra med delar, mektips, kontakter i USA samt mycket annat.
Själv har han samlat på sig en hel del kuriosa kring filmen i form av modellbilar, byggsatser och olika utgåvor av VHS-band och böcker. Mest stolt är han över den oklippta versionen av filmen där allt extramaterial finns samlat.
50-TALET GÄLLER
Det som är kvar att göra är att fixa innertaket och dörrsidorna samt montera bumper guards på stötfångarna.
– Ska även byta bakaxeln mot en som varvar mindre, säger Daniel och tillägger att det säkert finns mer att göra men främst ska bilen få rulla många mil i sommar. Han förklarar att barnen älskar att åka i Plymouthen medan hustrun är Fanny mer intresserad av 50-talsnostalgi i form av kläder och annat som hör till det mytomspunna årtiondet.
Hur som helst verkar alla fyra mycket nöjda med den femte familjemedlemmen – Christine
ANA-FABRIKEN
AKTIEBOLAGET Nyköpings
Automobilfabrik, ANA, bildades 1937 och fick tillsammans med Philipsons uppdraget att förse den svenska marknaden med fordon från Chrysler Corporation.
Meningen var att bilarna skulle sättas samman i Sverige.
Detta dels för att skapa arbetstillfällen i landet och dels för att vagnarna även fick en lägre tullsats när de importerades i delar.
ANA fick agenturen för Plymouth, De Soto och lastbilen Fargo, varvid en nedlagd möbelfabrik i Nyköping iordningställdes för bilproduktion.
I Detroit fylldes stora trälådor med bildelar för att sedan transporteras med båt till Sverige.
Proceduren med dessa ”lösvirkesbilar” fick benämningen CKD, Completely Knocked Down, och förekom på flera platser runt om i Europa.
I NYKÖPINGS HAMN lossades och förtullades lasten innan bilfabriken kunde börja med sammansättningen. Varje emballage innehöll cirka 6.000 komponenter och det var nästan uteslutande fyrdörrarsvagnar som ANA förfogade över.
Hur gick det då med den svenska USA-bilstillverkningen? Inte så värst bra. I och med att lönerna steg i slutet av 1950-talet, blev det inte längre så fördelaktigt att montera ihop bilar vid Nyköpingsfabriken.
HÖSTEN 1959 köptes ANA upp av biltillverkaren Saab. Personalen på fabriken skulle i framtiden få syssla med iordningställande av importvagnar och sköta distributionen av den nya Saab 96. En epok var slut men under den sista perioden 1958-1959 registrerades i Sverige över 1.000 amerikanska vagnar genom ANA:s försorg.
PERSONLIGT
DANIEL BOSTRÖM Ort: Karlskrona, Blekinge. Årsmodell: 1986.
Civilstånd: Gift med Fanny och två underbara barn, Benjamin och Hillevi.
Första bilen: Köptes som 13-åring. Det var en babyblå Volvo 242 från 1975 som jag fick köra med på tomten vid föräldrahemmet. Men drömmen var hela tiden en Christine efter att ha sett filmen.
I garaget: Endast Plymouthen tillsammans med en massa affischer från ANA-fabriken som satte ihop bilen.



