EN SKATTESMITANDE BILENTUSIAST

Av:  Bengt Dehlin  maj 08, 2023

59a El Camino, 56a Cheva Stepside, 55a Cheva 2 dr stolpe, 51a Mercury, 48a Plymouth Coupé, 46a Ford Coupé, 37a Ford Coupé. Ca 20 st. PV och Duetter ja där har du Erik Henrikssons bilpark.
Då finns det även en PV Coupé med där också. Erik kommer från Hudiksvall och han har inte bara många bilar utan även ett antal smeknamn. Det är PV-Erik, Erska även Flake Erske förekommer. Börjar ni förstå vad jag menar med skattesmitare Erik har nämligen ingen nyare bil än 1968s årsmodell.

Men att börja från början så 1979 börjar Erik med att köpa sin första PV, den fixades i ordning lite grann och lackades blå metallic med flake. Sen efter ett tag så blev det en till PV som även den lackades blå metallic med flake, ni börjar fatta vart vi är på väg.

Sen blev det ca 10 år med ett antal PV och Duetter. Efter det införskaffades en Nova okej en mindre jänkare innan det amerikanska stålet kom in på allvar. För 1992 köper Erik en 37a Ford Coupé av sin arbetsgivare bilhandlare Janne Ström där för övrigt Erik jobbade ca 20 år och denna 37a är inte vilken bil som helst utan denna är en bil med historia.

Redan 1960 Bygger Christer Chrille Lundberg en Hotrod av den och sommaren 1964 blir det en roadtrip till Italien som gick utan bekymmer. 1965 är bilen utställd på Marmorhallarna på Hotrod Show. Då sitter det en röd Tuck'n roll inredning i den med säten från en 64a Thunderbird.
Motormässigt är det en 392 Dodge Hemi med växellåda från 39a Lincoln Zephyr. Bilen var då blå i lacken men målades sedan om i silver och var 1968 med på Anderstorp på the First Go med start nummer 1! Då hade en Chrysler 413 som var strokad till 426 landat under huven.
Bilen målas om ett antal gånger under 60 och början av 70 talet. Efter att bilen vandrat runt Mälarområdet ett antal år Köper Ryde Brundin från Östersund bilen och 1974 byter Janne Ström i Hudiksvall till sig bilen. Janne kör med den till och från under 70 och 80 talet nu med en Ford 302 ci small Block-motor, en C4-växellåda och en 9" bakaxel.

Ombyggnaden gjorde bilen mycket lättare med bättre köregenskaper jämfört med den tunga Chrysler-drivlinan. Tyvärr skadades bilen i en garagebrand 1992 och i den vevan köpte Erik den. Erik påbörjade en omfattande renovering av bilen och fick den körbar igen, den lackades blå metallic med flak!

Den här 37an har varit med en längre tid och varit med om mycket det är lite av en legend som blev Hot Rod redan tidigt 60 tal och var med på The First Go -68 på Andersorp.

Den här 37an har varit med en längre tid och varit med om mycket det är lite av en legend som blev Hot Rod redan tidigt 60 tal och var med på The First Go -68 på Andersorp.

En riktig Farmar Truck i Hög gräset

En riktig Farmar Truck i Hög gräset

Jag har nog aldrig förut sett sådan här navkapslar

Jag har nog aldrig förut sett sådan här navkapslar

Nästa jänkare köper Erik 2001 och den hittar han i GULA TIDNINGEN kommer ni ihåg den det är en -55 Chev 2 dr stolpe. Som sagt han är ju inte rädd för att skruva eller att laga rost laga rost och på den här bilen fanns det jobb. Efter ett antal timmar och ca 2.5 kvadrat meter plåt så kom bilen ut till sommaren 2003 då sitter det en 355 motor och 350 låda i den och skivbromsar runt om. Invändigt sitter det en ny klädd inredning. Det lite roliga med just denna bil är att Erik lackar alla sina bilar själv och av någon underlig anledning blir dom flesta bilar han målar den lackades blå metallic med flake.... Som en kompis sa

-Är det inte snart slut på den där tunnan med blå flake som Erik ha
Men så är det gillar man en sak så varför ändra på ett vinnande koncept. Men åter till färgen på 55an, den blir mörkröd metallic med en mörkblå färg på taket. Om vi för en stund återgår till 37an så var ju den med på Anderstorp -68. Några år efter att Erik lackat 55an dyker det upp en film från The First Go där 37an racar mot vadå? Jo en 55a Cheva som är mörkröd med troligtvis mörkblått tak! Hur osannolikt är det?

Erik har lite förkärlek för udda baklysen

Erik har lite förkärlek för udda baklysen

Även Flake rattar är något som han gillar

Även Flake rattar är något som han gillar

Men nu när 55an är klar och har rullat ett par somrar börjar det klia i fingrarna på Erik igen, nu måste han ha ett nytt projekt. Så 2005 införskaffas en 46 Ford Buissnes Coupé. Det var väl även här en hel massa jobb då bilen var helt riven, men det var en helt rostfri bil vilket är ganska skönt.
Som sagt hela bilen var i delar så för att lättast se hur allting skulle sitta köper han en till 46a Coupé för att ha och titta på, så kan man ju också göra. Den 46an avyttras sedan när han plockat ihop den han skall ha kvar.

Detta att Erik säljer något hör heller inte till vanligheten under alla år jag känt honom tror jag bara att det är max 5 bilar han har sålt, inte många med tanke på den bilpark han har. När 46an är ihop plockad och klar för besiktning sitter det även i den en 355a med 350 låda och även här skivbromsar runt om. Sen lackas den lackades blå metallic med flake!

Förutom Ford Coupéerna så införskaffas även en -48 Plymouth Coupé 2005. Detta berodde på att en kompis är i USA och hör av sig och undrar om han inte är intresserad av en sådan Coupé? Varför inte tänker Erik en sådan har jag ju inte.

En Murkla måste man självklart ha

En Murkla måste man självklart ha

Det finns nog inte finare bakdel än Chevrolets 59a Erik har en el-camino som är BLÅ med Carlifonia kofångare

Det finns nog inte finare bakdel än Chevrolets 59a Erik har en el-camino som är BLÅ med Carlifonia kofångare

Erik själv ser man som här oftast med en glad min

Erik själv ser man som här oftast med en glad min

2012 så blir det lite inköp igen då hittar Erik en 59a El Camino som det finns rätt mycket rost på, bland annat får han byta båda bakskärmarna hela flaket o golvet. Den var besiktad o körbar men mycket mer var det inte gjort på den, så det var bara att plocka fram mig-svetsen igen.

Eftersom han har lite förkärlek för 30–40 tals Coupéer och tyckte att det fattades någon så införskaffas en -41 Dodge Coupé detta år. Den var i ett ganska fint originalskick och fick fortsätta så under tiden den var i Erik ägo, för det var faktiskt en till av få bilar som blivit såld.

Nu hade det gått några år sedan 37an renoverades och den användes flitigt under alla år så 2013 blir det en lite lättare renovering av den igen och i det skicket är den än i dag. Under denna tid har även en 56a Stepside införskaffats och börjat gjorts i ordning.

2014 drabbas Erik av en sjukdom och körkortet blir indraget. Det finns få personer som jag tycker mer synd om än Erik när det gäller att tappa körkortet. För vi är många inom denna hobby med bilar men som även har andra hobbys. Som så ofta nu är det mycket mopeder inblandat som sidoprojekt. Det kan vara musik, nostalgi saker allmänt. Men för honom är det bara bilar bilar och åter bilar. Bilträffar Dragracing tävlingar veteranmarknader mm mm.

OJ en förkrympt 46a ford nej det var en PV Cupè

OJ en förkrympt 46a ford nej det var en PV Cupè

Nu har ju Erik ett ganska stort kontaktnät och många kompisar körde åt honom eller han fick åka med när andra åkte på någon träff. Men hur det än är så blir det inte samma sak, men lyckligtvis 2019 får han tillbaka körkortet efter lite tester. Vad gör man då jo man köper en till bil så klart en 51a Mercury. I den satt det en sid 8 när han köpte den men nu är sidan såld och det sitter nu mera en 289a med C4 automat mellan rampiporna. Tyvärr så har han nu mera tappat det garage han huserat i under ca 10–15 år så nu är bilarna utspridda lite överallt i kommunen till det dyker upp ett nytt garage.

Jag vet att det är rätt många som känner Erik eller känner till honom inom vår hobby, för har du någon gång varit på en dragracingtävling, större bilträffar som Power meet, Classic Car Week eller Wheels i Täby. Även mindre lokala träffar och swap meet så skulle jag tro att du träffat på PV Erik med en BLÅ METALLIC med FLAKE lackad bil.

Några av Eriks alla PV ar

Några av Eriks alla PV ar

Barn find

Barn find

Så här såg 37 an ut efter branden när Erik köpte den inte det roligaste att börja med. Otroligt nog klarade inredningen sig som är den samma som på 60 talet.

Så här såg 37 an ut efter branden när Erik köpte den inte det roligaste att börja med. Otroligt nog klarade inredningen sig som är den samma som på 60 talet.

41 a Dodge en av få bilar Erik har sålt

41 a Dodge en av få bilar Erik har sålt

Erik är bra på att samla på sig saker

Erik är bra på att samla på sig saker

En 18 åring med nytaget körkort och nyinköpt PV det var så här det började

En 18 åring med nytaget körkort och nyinköpt PV det var så här det började

En garagedörr skall ha många klistermärken det blir som en historieresa

En garagedörr skall ha många klistermärken det blir som en historieresa

En liten suddig bild från The First Go på Anderstorp 37 an tävlar mot en Röd och mörk blå 55a chev

En liten suddig bild från The First Go på Anderstorp 37 an tävlar mot en Röd och mörk blå 55a chev