Forden klassades som avfall

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  april 11, 2025

En av de drabbade i strulet med de nyimporterade renoveringsobjekt som stoppades av tullen i höstas var Daniel Andersson i Asarum. Hans Ford Fairlane -57 klassades plötsligt som avfall. Men efter sju månaders kamp har han nu med advokathjälp vunnit över Länsstyrelsen.

 

Höstens stora samtalsämne var den så kallade avfallsimporten där Länsstyrelsen i Västra Götaland tillsammans med tullen hade beslagtagit nyimporterade veteranbilar. Visserligen var fordonen renoveringsobjekt men inte utom all räddning och fullt möjliga att få körbara igen.
Det ansåg dock inte myndigheterna vilket Bilsport Classic skrev om i nummer 10-2021. Vi berättade då om Janne Karlsson, ägare av Old Cars Älekärr, utanför Tidaholm samt Daniel Andersson i Asarum som fick fyra bilar stoppade i hamnen.

MILJÖFARLIGT AVFALL
I Daniels fall handlade det om en Ford Fairlane -57 som han skickat i en container tillsammans med en Pontiac Catalina -59 och en Ford Town Sedan från -55.
– Visst, 57:an var inte för vacker och dessutom delvis nedplockad men var rostfri hade renoverade bromsar och det följde med mycket nya delar, berättar Daniel.
Av någon anledning bestämde sig tullen för att göra en grundlig granskning av Daniels container. Kontrollen ledde till ett telefonsamtal till Länsstyrelsen som i sin tur ringde upp Daniel.
– Det var en handläggare i andra änden som frågade om jag kunde visa upp handlingar för att importera miljöfarligt avfall.

Det var Daniel Anderssons Ford Fairlane -57 som Länsstyrelsen i Västra Götaland anåg vara miljöfarligt avfall. Bilen, som Henrik Forss alias Hollywood Hank hittade i norra Kalifornien, hade plockats isär inför en renovering som dessvärre hade avstannat.

Det var Daniel Anderssons Ford Fairlane -57 som Länsstyrelsen i Västra Götaland anåg vara miljöfarligt avfall. Bilen, som Henrik Forss alias Hollywood Hank hittade i norra Kalifornien, hade plockats isär inför en renovering som dessvärre hade avstannat.

HANDELSKAMMAREN
Daniel såg till att få fram dokument som styrkte att 57:an var ett fordon och inget avfall. Detta hjälpte föga och Länsstyrelsens Miljöenhet avslog Daniels yrkande.
– Trots att handläggaren hade ungefär tio minuters promenad till tullagret visade han inget intresse av att vilja se bilen i verkligheten.

ÖVERKLAGADE
Förutom avfallsbiten tycket tullen att Daniels kvitto var alldeles för lågt trots att han kunde redovisa banköverföringar som stämde med Bill of Sale.
– Den biten klarades av när Keith Eliasson kom förbi och gjorde sina Handelskammarintyg på alla tre fordonen. Jag kunde även visa upp annonser på ännu billigare bilar av samma modell borta i USA. Tullens värdesättning låg på en nivå som var högre än en motsvarande vagn kostar i Sverige.
Daniels tre fordon hade letats upp av Henrik Forss som sedan flera år tillbaka bor i Kalifornien.
– När Henrik fick veta om strulet med 57:an blev han så arg att han skrev om saken på sociala medier.
En som läste om ”avfallet” var företagaren Richard Kvick i Dalarna som handlat med USA-bilar sedan tidigt 80-tal.
– Richard är inte den som tar emot vad som helst från olika myndigheter. Han vet vad som är rätt och fel och tvekar inte att anlita en advokat om det skulle behövas.

A-Forden som väntar på det sista är en fungerande originalbil.

A-Forden som väntar på det sista är en fungerande originalbil.

Personligt
DANIEL ANDERSSON
Ort: Asarum, Blekinge.
Yrke: Svetsare.
Årsmodell: 1980.
Civilstånd: Singel.
Första bil: Fick en Golf MK I av min bror.
I sin ägo: T-Ford -27, A-Ford Tudor -29, VW -59, Ford Customline -55, Ford Town Sedan -55, Ford Ranch Wagon 2d -55, Ford Fairlane -57, Volvo PV -53, Pontiac Catalina -59, Chevrolet Crew Cab 454 -80.
Läser gärna: Nostalgia, Gasoline, Wheels, Bilsport Classic.

Ett av Daniels garageprojekt är en Ford T-27:a som det samlas delar till. En sak är klar – den kommer att bli rejält låg. Klar i sommar eller?

Ett av Daniels garageprojekt är en Ford T-27:a som det samlas delar till. En sak är klar – den kommer att bli rejält låg. Klar i sommar eller?

Denna, idag körklara, Pontiac Catalina från 1959 kommer också från norra Kalifornien och skeppades i samma container som ”avfalls-57:an”.

Denna, idag körklara, Pontiac Catalina från 1959 kommer också från norra Kalifornien och skeppades i samma container som ”avfalls-57:an”.

Daniel och Henrik Forss, eller Hollywood Hank som han även kallas, i samband med en USA-resa till Kalifornien nu i vintras.

Daniel och Henrik Forss, eller Hollywood Hank som han även kallas, i samband med en USA-resa till Kalifornien nu i vintras.

Den gråa Forden från 1955 är en Customline som Daniel ägt under ett flertal år. Den andra 55:an var en av de tre bilar som samsades i containern från USA. Trädgårdskonsten i bakgrunden är en gammal svensk EPA-traktor byggd på en A-Ford.

Den gråa Forden från 1955 är en Customline som Daniel ägt under ett flertal år. Den andra 55:an var en av de tre bilar som samsades i containern från USA. Trädgårdskonsten i bakgrunden är en gammal svensk EPA-traktor byggd på en A-Ford.

INGEN RÄTTEGÅNG
Det hela ledde till ett överklagande av beslutet till Mark och Miljödomstolen samt även en JO-anmälning.
– Totalt blev det 800 sidor i ärendet om min bil och Janne Karlssons. Detta genom en jurist som blev intresserad och hoppade in på slutet, förklarar Daniel.
Det gick till och med så långt att ärendet diskuterades i Riksdagen.

– Jag och Janne åkte till Stockholm för att lyssna på debatten. Det roliga var att det var bilintresserade politiker som skötte debatten. De var mycket kritiska till hur Länsstyrelsen hade agerat.
Det stod snart ganska klart att myndigheten fick krypa till korset och erkänna sitt misstag.
Någon rättegång var det inte tal om längre.

– Länsstyrelsen i Västra Götaland fick alltså ge sig efter sju månaders förhandlingar, säger Daniel som vill passa på att tacka Richard Kvick, MHRF och alla andra som stöttat honom under hela processen. ■