HOT ROD FRÅN VALLÅKRA
Det började med dragracing, fortsatte med ombyggda Volvo-bilar därefter blev han säljare på Förlags AB Albinsson & Sjöberg samt Bilsport Performance & Custom Motor Show. Varför inte dra igång en bilträff också?
Per Östman har genom åren pysslat med det mesta inom hobbyn. Det senaste projektet är emellertid en Ford -35 som han gjorde färdig på två vintrar.
Vissa människor sjuder av energi och njuter av att ge sig på nya, ofta stora projekt. Per Östman är just en sådan person som det bubblar nya idéer ur så gott som hela tiden. Per är inte enbart en duktig entreprenör han har givetvis även ett stort bilintresse som går långt bak i tiden.
Redan vid mitten av 1970-talet trimmade han en Volvo 142 så rejält att den klådde V8:orna på strippen.
– Motorn var en värsting med alla godsaker som fanns att få tag på. Åkte till USA och Venolia där jag beställde vevstakar och kolvar som de fick specialtillverka till mig och
Bengt Wilhelmsson som tävlade med en PV, minns Per.
TÄVLADE I DRAGRACING
SHRA Helsingborg bildades 1975 och två år senare valdes Per till ordförande.
– Första tävlingen körde vi på Emmaboda Flygbana vilket gav mersmak. Under ett par år anordnade vi även Southern Sweden Custom Show i Helsingborg som var en utställning som drog in pengar till klubben.
Efter en artikel i Bilsport om ombyggda Volvo-bilar i Vallåkra fick Per kontakt med tidningsförlaget i Karlskrona vilket ledde till anställning som säljare av företagsannonser i alla förlagets tidskrifter.
– Var lite jobbigt att veckopendla med 142:an som då var försedd med en B20 på 2,3 liter och 225 hästar. Hissade ur tävlingsmotorn och lade även hjälmen på hyllan. Kom alltid ändå tvåa efter Bengts Super Swede-PV, suckar Per.
FÖRSTA VALLÅKRATRÄFFEN
År 1982 arrangerade den första Vallåkraträffen på idrottsplatsen mitt i byn.
– Det kom 7.500 besökare för att beskåda 225 utställda fordon. Gissa om det var trångt, säger Östman som var organisatör tillsammans med bröderna Bengt och Bertil Wilhelmsson.
I samma veva kunde Per visa upp sin gamla tävlingsbil som nu förvandlats till en fullvärdig custom.
– Jo, efter att motorn sålts iväg byggde jag om 142:an i olika omgångar men 1982 var den helt klar med choppat tak, rörgrill och speciallackering.
RESTE TILL USA
Det ena bilprojektet avlöste det andra ofta med olika sponsorer inblandade och alltid med en Volvo som grundobjekt.
– Vid slutet av 1980-talet spred sig hot rod-febern i byn. Bröderna Wilhelmsson hade vid den tiden redan avverkat flera byggen. Vi drömde ju om den här typen av bilar redan på 70-talet men då fanns inte SFRO som gjorde det möjligt att besikta.
Pers blev frälst på riktigt när han, Bertil Wilhelmsson och Bengt Roos besökte Street Rod Nationals i USA.
– Bertils ombyggda Volvo -34 hade skeppats över tack vare hjälp från Volvos PR-chef Claes Magnusson. Med den körde vi till Kentucky och fick uppleva 13.800 hot rods.
Tog hem priset Long Distance och sedan var det kört!
KÖPTE TUDOR -32
På plats i USA handlade Per en mängd delar till det kommande bygget.
– Hade precis köpt Bertils gula Ford Tudor -32 som jag skulle uppgradera
kommande vintern. Så jag köpte på mig en ny TCI-framvagn, mycket motordelar och en del annat.
Tudorn var en Europa-version med bakhängda dörrar.
– Före Vallåkra hade Benny Järudd haft den och dessförinnan flera
olika ägare i Stockholmstrakten.
Per samlade på kort tid på sig en massa prylar till 32:an men det som avgjorde när projektet skulle starta var en poliskontroll kvällen före Vallåkraträffen.
Personligt
PER ÖSTMAN
Ort: Gantofta, större ort intill Vallåkra.
Yrke: Säljare/egen företagare/ entreprenör.
Årsmodell: 1955.
Första bil: Mörkblå Volvo Amazon 1966 med GT ratt och fyra extraljus samt stereo-8 såldes till förmån till 142 som byggdes om.
I garaget: Volvo C70 T5, Ford 5 W Coupe 1935, Ford 1937 Club Cabriolet, Volvo XC 60.
Läser gärna: Bilsport, Bilsport Classic med flera motortidningar samt böcker och Helsingborgs Dagblad på ipad.
REVS NED TOTALT
Polisen som vinkade in träffgeneralen påpekade att rutorna var alltför mycket tonade och måste bytas.
– Det var då jag bestämde mig och sa till den uniformerade inspektören att det inte enbart är rutorna som kommer att plockas bort efter den gångna träffhelgen.
Jag förklarade att hela bilen kommer att rivas i molekyler och att han inte kommer att känna igen den efter uppgraderingen.
Så blev det också. Per minns inte om det tog en eller två vintrar att bygga om Tudorn totalt.
– Det blev ny motor och låda, Jagga-axel, specialinredning, rostfritt avgassystem och som kronan på verket en lila lackering. Det var ju skarpa färger som gällde då
det hade jag sett på träffen i USA.
CARESTO X 2
Nästa stora projekt blev de båda Caresto-bilarna som Leif Tufvesson byggde.
– Vi satt på regnigt ett Street Rod Nats i Göteborg Leif och jag då han
visade ett par skisser på en hot rod baserad på Volvo-komponenter. Östman tände på idén och man kom överens om att det skulle två stycken Caresto till att börja med …
– Leif är en av världens duktigaste på plåt. Han knackade till två karosser i aluminium samt byggde chassi medan jag fixade sponsorer och delar, minns Per.
FORD COUPE
I dag är både den lila Tudorn och Careston försvunna från Östmans rymliga garage i Gantofta.
– Var sugen på något nytt, ville börja från grunden tillskillnad mot Tudorn som var omgjord massor av gånger. När jag hittade en orörd Ford -35 hos Janne Rydén med företaget California Cars i Uppsala kände jag att det var rätt bil.
Objektet var en nyimporterad Five Window Coupe som Rydén lovade att göra körbar i originalutförande.
– Ville ha den besiktad så jag kunde köra någon säsong och samtidigt planera för ombyggnationen.
LACKAD I DELAR
Per ville även ha ny svart färg på bilen vilket inte visade sig vara så enkelt.
– Det var ingen lackfirma som hade tid i trakterna av Uppsala och Stockholm. Därför valde vi att transportera ned karossen och alla plåtdelar till Skåne. Innan lackering åtgärdade Forda-Bengt i Höör en del rostangrepp, lade igen taket samt fixade allt grundarbete.
– De nylackade delarna skickades sedan tillbaka till Uppsala
där Rydén tillsammans Ronnie Bergkvist satte ihop bilen, säger Per som efter en tid hade en körklar originalvagn i garaget.
FÖRVANDLINGEN
Efter två säsonger på vägen kände Per att det var dags att uppgradera
den gamla Forden.
– Hade då samlat på mig allt som behövdes i form av motor, låda samt ett komplett chassi från USA. Han erkänner att det var ganska nervöst när karossen skulle monteras på det importerade chassit från Fatman Fabrications.
– Allt passade perfekt och resten av byggnationen gick helt efter planerna, säger entreprenören som är van att styra upp olika projekt. Därefter blev det ett besök hos YBB i Ystad där det gjordes en registreringsbesiktning där alla nya uppgifter skrevs in.
ÅRETS VALLÅKRATRÄFF
Nu har herr Östman hunnit med massor med mil och är mycket nöjd med bilens prestanda och åkkomfort.
– Den ligger fantastiskt fint på vägen, speciellt i farter över 110 knyck, säger han med ett leende. Nu blir det dock inte mycket mer åkande den här säsongen
eftersom Vallåkraträffen närmar sig med stormsteg.
– Vi hoppas kunna genomföra evenemanget med de restriktioner som gäller. Träffen har flyttats fram till 18-19 september och jag tror faktiskt att den blir av, säger Per med stor entusiasm i rösten.
Recept
FORD 5W DELUXE COUPE 1935
Antal tillverkade: 33.023 exemplar.
Nypris: 560 dollar.
Kaross: Original plåtkaross som är inköpt av Janne Rydén. Gjordes besiktningsklar som originalbil tillsammans med Ronnie Bergkvist.
Plåtfix gjort av BengtÅke Johansson.
Motor: Chevrolet LS1/ 305 hk med March serpentinsystem inköpt av Hans Stenerlöv.
Växellåda: 4L60E automat med Lokar växelväljare samt Howe specialtillverkad kylare till både motor och låda.
Avgassystem: Rostfritt från Ferrita i Köping.
Elsystem: Tillverkat av Sverker ” Svalle” Ottosson, Classic Instruments anpassade för LS1 med rätt varvtal och hastighetsmätare med kilometer.
Fälgar: Mike Curtis Speed Equipment, Kalifornien. One-off Lakester 7x17 tum fram 9x18 bak.
Thomas Loddby/SoCal Shipping har ordnat transport på allt från USA.
Bromsar: Wilwood skivbromsar, 11 tum fram 12 tum bak.
Däck: Hankook Ventus S1 Evo2, 225/45 -17 fram och 255/55 -18 bak.
Lackering: Karossen i svart av Christer Jacobsson Billackering och motor av Ingemar/Lacktyl Ängelholm.
Inredning: Glide Engineering Seats fällbar rygg/armstöd klädda i brunt soft Elmo-skinn av Stefan Lundborg.
Chassi: Fatman Fabrications komplett nybyggt chassie som är pulverlackerat hos Edenhall AB i grått. Många delar är galvaniserade/kromade. Ny Ford 9-tum diffad bakaxel med 3,50:1 utväxling.
Övrigt: Bob Drake rostfria stötfångare fram och bak. Sanderson silver ceramic cotade headers. Kuggstång med servostyrning. 15 tums Banjoratt från Limework Speed Secrets. New Port engineering vindrutetorkarsystem, Notchead rörklammers, Dynamat ljudisolering i hela bilen, gröntonade rutor, street rod-grill/ Alumicraft, original greyhound ornament/röd klädsel, 61-liters rostfri tank från Tanks Inc.
Säkerhet: Bruna säkerhetsbälten/ Anders Håkansson Klippan Safety, brandsläckare, LED bakljus/ blinkers för extra säkerhet från Speedway Motors.
Tack till: Mats Johannesson för att vi löste bensindoften till slut. Tack Bengt Wilhelmsson för extra händer och hjälp vid montering och tack alla kompisar som hjälpt till – samt hustrun Sonja såklart!