Med tanke på Checker´s slogan är det tragikomiskt att så få finns kvar.
Numera är det ytterst sällan att man ser en Checker, och om man ser en är den oftast ganska rejält nergången på grund av att den har pilsnerbils stämpel.
I jänkebilskretsar är bilen känd av de flesta men ytterst sällsynt numera de facto är att modellen nästan är utrotad i Sverige idag.
Endast ett fåtal bilar rullar runt på olika träffar och utav dessa är flertalet i ganska hårt slitet skick. Många år som taxi och sedan som familjebilar och raggarpråmar för att sedan sluta som hårt nerslitna pilsnerbilar.
Att dessa vagnar har försvunnit har också en annan naturlig förklaring och det är att man byggde rejäla bilar men struntade i att rostskydda dessa från fabrik, vilket gjorde att om bilarna inte rostskyddades av sina första ägare så tog rosten kol på dessa inom 5-10 år.
Droskchaufförerna spolade ur bilen med högtryck både ute och inne. En Checker hade nämligen släta gummi mattor inuti och ett nästan helt platt golv då den är ett rambygge med ganska hög markfrigång.

Grundmodellen av den Checker som vi oftast tänker på är baserad på en kaross som togs fram 1956 och som byggdes fram till och med 1982 med vissa modifieringar genom åren.
Men precis som den klassiska Londontaxin så behöll dom grundformen även om lampor grill kofångare och takhöjd förändrades genom åren.
Konstruktionen på Checker var enkel men genial!
Allt var överdimensionerat så till den milda grad att man använde i princip lastbilsdelar och van delar.
Fram tom 1964 byggdes Checker med Continental motorer men när den tillverkningen lades ner övergick man till GM baserad produktion med Chevrolet 230-250 motorer och en variation av olika V8 or gick också att få.
Mest såldes faktiskt Checker med 6 cyl motorer då dessa gav bäst bränsle ekonomi och Chevas 6:a är välkänd för sin enorma slitstyrka även kallad ”hyvelbänk”
På senare årgångar som såldes i Sverige var det mycket V8 och de flesta av de få som rullar idag är ombyggda till V8.
Växellådan var en TH400 förstärkt version.
Bakaxeln var en Dana 44, bromsar, ok och framvagn kom blandat från GM, Cheva G20 framvagn och Caprice broms system.
Så delar till denna bilen är det inga svårigheter att få tag på.
Ramen är en kryssförstärkt konstruktion som tål rejält med stryk och markfrigången är god.

Under 80 talet försvann Checker mer och mer från gatorna i NYC och på 90 talet hade Chevrolet Caprice tagit över helt. Numera får man bara köra taxi med Ford Crown Victoria eller med Chev. Transport.
De som äger Checker mig själv inkluderat är ganska passionerade Checker fantaster och det spelar ingen roll om bilen är nergången eller ej för man älskar sin trotjänare.
De flesta Checker har rullat enorma mil. Ta min förra Checker till exempel som hade
170 000 mil bakom sig.
Den var inne på sin fjärde maskin, en Cheva 350 från -78 och hade gått på Solna taxi och taxi Stockholm. Sista taxi åkaren kallades korv Janne i taxikretsar och han vägrade sälja bilen.
Hans kommentar var den dagen jag är död då säljs bilen och så blev det.
I dag finns kanske 5-7 st fina Checker i Sverige. Totalt kanske 15 som rullar och av dessa är endast ca 10 besiktigade och godkända.
Enligt bilregistret finns det 78 st men de flesta är totalt sönderrostade eller i mycket dåligt skick faktum är att de flesta av dessa är mer eller mindre rent skrot.
Den äldsta kända Checkern i Sverige är en mod A6 från 1949 men den är inte i trafik.
De flesta av dem som rullar är av sent 60 tal och framåt.
Merparten är 70-80 tals

Min snygga kombi som jag importerade från Tyskland och var tvungen att sälja. En mycket ovanlig bil.

Min passion för denna vagnen föddes i samband med att jag såg Taxi driver redan då sa jag att en sådan ska jag ha någon gång, och så blev det.
Jag är inne på min 4:e men har ägt 6 st totalt varav en kombi som jag importerade som 3:e ägare från Tyskland hösten 05. Jag tvingades att sälja denna efter ett inbrott i mitt garage då alla mina verktyg stals och bilarna repades i lacken, jag behövde pengar snabbt och tvingades att sälja den pärlan. Bosse Rönnbäck på Odenplans specialbilsuthyrning köpte den av mig.
Jag måste erkänna att det sved ordentligt i magen när jag lämnade över nycklarna.
Det är den enda fräscha kombin i Sverige.


Nu till historien om min senaste sista/Checker
Det är en 79a som är såld ny i Sverige, den hade stått i en lada utanför Borås i Hyssna i 13 år när jag hittade den.
Bilen har rullat som taxi i Kinna från 1979 och körde skolskjuts för dövskolan i Vänersborg dagligen under de första 4 åren. Sedan fortsatte den i tjänst som taxi fram tills 1991 då dåvarande och första ägaren Lögdberg gick i pension.
Vad bilen har rullat vet jag inte exakt, men om man räknar enligt normala normer och miltal med en taxichaufför de åren så tippar jag runt 60-80 000 mil En del slitage tyder på runt de miltalen.
Efter så lång dvala så krävs det en del arbete, det fanns lite rost i ramen och i en dörr samt resningar i lacken. Bilen fick en omlackering 1988.
Tyvärr har lackfirman som gjorde jobbet svetsat ihop den i vanliga fall delade bak skärmen, men i framtiden kan det bli så att jag återställer det till helt original men för den som inte vet så märks det inte.
Hela bromssystemet fick självklart bytas samt även nytt avgassystem och ny lack. Original dekaler hittade jag på http://www.taxidepot.com/ och http://www.checkerparts.com/ detta har resulterat i att jag har kunnat skapa en NYC Taxi ”clone”

Jag har också skaffat mig en husvagn som matchar bilen det är en MKP Grand V valet av denna kom till då jag såg att design och formspråket matchade min Checker perfekt men drömmen är förstås….NEEEEJ inte en Airstream utan en MKP Grand Royal
Inuti har jag satt i en custom sydd inredning i gul och svart tuck´n roll från en -67a.
Mitt val att göra mild custom inuti har gjort att jag även monterat en klassisk Grant ratt och Schackrutigt golv. Alla originaldelar finns självfallet sparade och lagda åt sidan för eventuellt original renoverande i framtiden.
Efter inbrottet i mitt garage lackades bilen om av en lackfirma i Stockholm, tyvärr slarvades det med underarbetet så bilen skall lackas om i vinter.
I bilen sitter en speciell taxameter som jag sparat från min första Checker det är en Svensktillverkad Haldex M8 som går på dollar och cent. Faktum är att Svenska Haldex i Halmstad exporterade dessa mätare till NYC och användes flitigt tillsammans med Rockwell och några andra amerikanska märken.
Jag saknar dock några kopplingar och vajrar, har du det liggande så är jag intresserad,
0708 45 45 75
Senaste nytt på motorbytar fronten är att jag har fått veta av en Checker ägare att Opel Senator 90 talare har samma grundblock som min 6:a fast med annan topp och insprut på 207 hk trevliga med den maskinen är att den går att ”chippa” upp till nästan 300 kusar vilket tilltalar mig en hel del. Har en sådan drivlina på gång som är frisk och det lutar åt att jag gör den ombyggnaden om inte i vinter så nästa säsong.

Nåväl projektet är inte klart men min pojkdröm att få ställa ut min bil och få pris förverkligades i våras på custom Car show på Elmia då jag fick ta emot 3e pris i klassen USA new classic vilket satt fint då jag aldrig i mitt liv tagit en buckla i något.


Till mitt Checker projekt har jag också en cykel lackad i gult och en moppe som är under renovering.
Lite historia om Checker
Checker är ett märke som kom till på 20 talet.
Det var en rysk invandrad skräddare vid namnet Morris Markin som först gjorde sig en förmögenhet på aktier och sedan investerade i Taxi i Chicago. Faktum är att det första Yellow Cab grundades i Chicago och inte New York
Idag har Chicago grön vita bilar och NYC gula. Yellow cab är idag nog det mest kända taxibolaget i världen och många länder har apat efter.
Orsaken till att man valde gult skedde efter en undersökning om vad som syntes bäst i trafiken. Checker som märke kom till då det fanns ett behov av specialbyggda taxibilar. Att man valde schack rutigt dvs checkerboard som varumärke föll sig naturligt då det redan var en del av taxikulturen i USA.
När bilmärket Commonwealth gick omkull omkring 1922 så allierade sig Morris Markin med Hertz och dom bildade bilmärket Checker.
Efter olika åsikter herrarna i mellan tog Morris Markin över Checker och Hertz körde vidare i hyrbilssvängen. Det har antytts att Al Capone var inblandad i denna historien men det finns inga bevis om detta.
Bilmärket Checker fick sedan flyttbidrag och skattebefrielse emot att dom flyttade fabriken till Michigan, närmare sagt Kalamazoo som var en liten stad med hög arbetslöshet. Man tillverkade Checker mellan 1923 till 1982 i mars då bimärket gick i graven och man sadlade om till lego tillverkning av bil plåt för GM och så är det fortfarande idag.
Sista serien som är den modellen vi känner till är serien A8-A12. A11 var taxi version och A12 var lite lyxigare inredning men detta var marginella skillnader.
En civil version utvecklades också på 60 talet och den kallades då Marathon men döptes sedermera om till A12, den hade bland annat tygmattor istället för gummi. Motorversionerna har varierat genom åren från 1956 var det Continental 6 cyl. som var vanligast. 1965 bytte man till GM och körde Cheva både 6:a och V8. Vanligast var 6 cyl på -60 talet då dessa gav bäst ekonomi och hade en otrolig livslängd och slitstyrka bara man skötte servicen av dem.
En rolig detalj är att de flesta av pressplåtarna till Checker finns kvar i fabriken i Kalamazoo. Det som saknas är taket och motorhuvs pressplåtarna. I Sverige är märket hårt undervärderat jämfört med övriga världen. Speciellt i USA har priserna sprungit iväg rejält de sista 10 åren.
Långt från alla Checker var gula. Färgen är en taxifärg även om de flesta som såldes i Sverige var det. Checker hade en stor färgskala att välja från. Den sista Checkern som rullade i New York var Ben Johnson´s som stoppades på grund av pension och nya lagar som sa att en taxi fick vara max 5 år gammal. Numera har dom minskat den lagen till 3 år.
Den bilen såldes på auktion för 785 000 kr. I år såldes den igen för 950 000 kr säljare var en svenskättling som var jazz musiker.
Man hade planer att i början på 80 talet bygga en förlängd WV Golf och sedan tittade man på en Chevrolet Citation men tack och lov så blev det inget med det. Det blev inga mer Checker bilar men fabriken står kvar idag och man har årligen en träff i Kalamazoo Michigan för amerikanska Checker klubben, CCCoA Checker Car Club of Amerika,
Mer om Checker kan du läsa på www.checkercarclub.org/
Det finns idag även en klubb för Europa som heter CCCoE Checker Car Club of Europé
Det finns en svensk sajt som fungerar som kontaktyta den hittar du på http://groups.msn.com/Checkerregistret/