MED HOT RODS SOM LIVSSTIL

Av:  TEXT: MAGNUS KARLSON FOTO: JOACHIM CRUUS. Bilsport Classic  december 13, 2024

Redan vid mitten av 1980-talet smittades Tomas Sundler av hot rod-viruset och började bygga på en Ford -37 samtidigt som han blev medlem i Swedish Street Rod Association, SSRA. I dag finns flera ombyggda fordon i Mariestadgaraget och 2019 fick klubbens ärofyllda utmärkelse ”Årets Rodder”.

Han har blivit en välkänd profil på SSRA:s olika tillställningar runt om i landet – inte minst i klubbmontern på Elmia varje påsk. För Tomas Sundler från Mariestad är det roddar som gäller fullt ut.
– Det började förstås med en vanlig jänkare när jag var 16. Här i Mariestad har det ju alltid varit populärt med stora vagnar och min första bil blev en Dodge Phoenix -61.
Som 18-åring var det Mustang -66 med vässad 289:a som gällde och därefter blev det olika årgångar av Fairlane.
– Byggde om en Falcon till cab och sedan hade jag en Customline -55 samt lite andra Fordar, minns Tomas som i stort sett hållit sig till ett varumärke genom alla år.

TVÅ A-FORDAR
Första rod-projektet påbörjades redan 1984 då Tomas drog hem en Ford -37 slantback.

– Gick samtidigt med i SSRA, på den tiden var man tvungen att äga en rod för att få bli medlem.
Intresset för hot rods hade dock väckts långt tidigare.

– Läste ju Start & Speed, Colorod och så kom ju Wheels 1977. Gissa om man blev sugen på en egen hot rod, säger Tomas med ett skratt.
Tomas behöll 37:an några år men gjorde den aldrig körklar. Istället blev det en Tudor -29 som han bytte till sig mot en Mercury Marauder -63.

– Egentligen fick jag två A-Fordar i bytesaffären och båda var lika dåliga. Säljaren
värderade den ena till 45.000 kronor vilket var alldeles för mycket 1992.

Recept FORD T-23
Antal tillverkade: 1.
Kaross: Breddad glasfiberkaross.
Motor: Ford 302 strokad till 289 ...
Effekt: Tillräcklig.
Växellåda: Ford C4-automat.
Chassi: Stel framvagn, diffad Volvo 164-bakaxel
Bromsar: Volvoskivor, Amazon fram, 164 bak.
Hjul: 15 tum.
Däck: Radialdäck 15 tum.
Lack: Svart med flammor.
Inredning: Röd vinyl, tillverkad av Emma Sandberg.
Extra utrustning: Finns ingen plats för sånt.
Tack till: Dan Johansson för hjälp att lacka flammor.
Övrigt: Bilen byggd 1990 i Malmö, köpt helt demonterad utan flak, motor med mera. Har plastat om torped, kardantunnel, instrumentbräda i Ford 32-stil, flak och grill från Kvarnberg.

Det här är vad Tomas släpade hem hösten 2019. Ett halvår senare var delarna en körklar T-hot.

Det här är vad Tomas släpade hem hösten 2019. Ett halvår senare var delarna en körklar T-hot.

T-23:an har en glasfiberkaross som en gång tillverkats av Plastfabriken. Bilen var besiktad redan på 90-talet men när Tomas köpte den var den nedskruvad i delar.

T-23:an har en glasfiberkaross som en gång tillverkats av Plastfabriken. Bilen var besiktad redan på 90-talet men när Tomas köpte den var den nedskruvad i delar.

Även i T-hotten sitter en 302-maskin. Motorn till höger är en nyare Ford 5,0 som ska hamna i Tomas 32:a.

Även i T-hotten sitter en 302-maskin. Motorn till höger är en nyare Ford 5,0 som ska hamna i Tomas 32:a.

NYINKÖPT ROADSTER
Den ena 29:an sålde Tomas iväg medan den andra kom att bli ett projekt som skulle ta sju år att få körklar.

– Den bilen är som en familjemedlem. Vi har farit runt på massor med arrangemang inklusive flera Euronats.

Recept FORD TUDOR 1929
Antal tillverkade: 523.922 exemplar.
Nypris: 495 dollar.
Kaross: Original plåtkaross taksänkt 2,5”
Motor: Ford 5,0 (302). Växellåda: Ford C4-automat. Chassi: Boxad originalram, droppad framvagn, Ford 8-tums bakaxel.  Bromsar: Amazon skivor fram, trummor bak. Hjul: 15 tum plåt.
Däck: Diagonal 6.50x15 fram 8.20x15 bak.
Lack: US Ford röd metallic med scallops.
Inredning: Ford Escort framstolar, egentillverkat baksäte allt klätt av tyvärr bortgångna Jeppe.
Extra utrustning: Dragkrok. Byggkostnad: Massor genom åren. Tack till: Alla som hjälpt till genom åren, bla Bosse Hotton var starkt stöd i början, Sören A mekhjälp, Tomas Mogren med spackel o lack, Dan Johansson för scallops. Övrigt: köpt tidigt 90-tal, reggad -99, har varit på många Euronats genom åren.

Eftersom det är Ford som gäller hos Sundler sitter det en 302-maskin i 29:an kopplad till en C4-automat.

Eftersom det är Ford som gäller hos Sundler sitter det en 302-maskin i 29:an kopplad till en C4-automat.



En Tudor är ju rymlig dessutom men nu när barnen är utflugna räcker det med en Roadster till frugan och mig, säger Tomas och erkänner att han nyligen införskaffat en sådan av årgång 1932.

Just nu råder febril verksamhet i garaget då den nyinköpta 32:an ska förses med en nyare Ford femlitersmaskin.

– Det återstår även en del jobb med både chassi och kaross som är en Brookville. Till Street Rod Nationals på Öland blir den dock inte klar till.

FORD KUSTOM
En annan bil som han lagt många timmar på är Forden från 1950
– Det är ursprungligen en Custom Sedan som jag choppat och flyttat fram taket på samt gjort en del andra ändringar på.

Bygget som han döpt till Ford Kustom -50 var en fin originalvagn när han hittade den i USA 2006.

– Körde något år med bilen som den var men efterhand åkte det på luftfjädring och en ny inredning från Bengt i Vargön.
Sista grejen blev taksänkningen som påbörjades bara några veckor före den skulle ställas ut i Tammerfors.

A-Forden från 1929 räknas som familjemedlem. Var klar 1999 och har deltagit på mängder av bilträffar.

A-Forden från 1929 räknas som familjemedlem. Var klar 1999 och har deltagit på mängder av bilträffar.

Taket är sänkt fyra tum fram och fem i bakkant vilket ger det rätta stuket.

Taket är sänkt fyra tum fram och fem i bakkant vilket ger det rätta stuket.

Droppade spindlar och luftfjädring har fått ner 50:an mot asfalten. Motorn är en 115-hästars sida och den blåvita inredningen är ett verk av Bengt Davidsson i Vargön.

Droppade spindlar och luftfjädring har fått ner 50:an mot asfalten. Motorn är en 115-hästars sida och den blåvita inredningen är ett verk av Bengt Davidsson i Vargön.

Den mörklblå lackeringen gjorde Tomas själv, precis som hans andra bilar, i en speciell del i hemmagaraget.
– Dan Johansson kom och fixade flammorna. Sådant vågar jag mig inte på, erkänner han.

PÅSKFIRANDE
När man ser Sundlers T-hot kan man tro att den är lackad på samma gång som 50:an men det skiljer ett decennium mellan byggena.

– T-23:an köpte jag i delar hösten 2019. Meningen var att den skulle visas färdig på Elmia ett halvår
senare

Recept FORD CUSTOM DELUXE 1950
Antal tillverkade: 398.060 exemplar av Tudor Sedan. Nypris: 1.480 dollar.
Kaross: Taksänkt fyra tum fram fem tum bak, rensad på allt utom sidolister. Motor: Mercury 8CM flathead. Effekt: 115hp Växellåda: Ford C4 med flat-o-matic kit. Chassi: Droppade spindlar, luftfjädring runt om, Ford 8-tums bakaxel.
Bromsar: Trummor runt om. Hjul: 15-tums plåtfälgar. Däck: Diagonal 6,70x15 tum med white walls. Lack: US Ford blå metallic med flammor Inredning: Omklädd av Bengt Davidsson i Vargön. Extra utrustning: Egenbyggd dragkrok godkänd för 1.500kg. Tack till: Dan Johansson för hjälp att lacka flammor och övriga inblandade i projektet. Övrigt: Köpte bilen 2006 i Ray Mi, utanför Detroit, av en äldre man. Bilen var en fin originalare då ...

Tomas Sundler där han trivs bäst – i sitt garage. Här har han byggt en egen lackbox med utsug där han gar sprutat de flesta av sin entusiastbilar. Nästa projekt blir en Ford Roadster -32 som kräver en hel del arbete.

Tomas Sundler där han trivs bäst – i sitt garage. Här har han byggt en egen lackbox med utsug där han gar sprutat de flesta av sin entusiastbilar. Nästa projekt blir en Ford Roadster -32 som kräver en hel del arbete.

 

Bilen blev ju klar med coronan satte stopp för mässan.
Custom Motor Show är ju något som många förknippar med just Tomas Sundler och SSRA.
– Jobbade i montern första gången 1996 sedan har det rullat på med några undantag då jag varit i Las Vegas under påsken.

ÖLAND I SOMMAR
Tomas har som så många andra fått ställa om sitt liv efter pandemiutbrottet för ett år sedan.
– Förra påsken gick jag hemma och var mest sur. Försommaren var ganska seg den också men sedan började vi anordna coronasäkra frukostträffar här i Mariestad och SSRA har även haft en del mindre arrangemang. Resten av fritiden har gått till husrenovering.

Nu ser hotroddern från Mariestad fram emot ett något bättre 2021 där fokus ligger på Borgholm helgen efter midsommar.

– Även om Natset blir uppskjutet ytterligare ett år kommer jag och frugan ta en sväng till Öland. Lite semester måste man ju kunna unna sig, säger han med ett leende.
Frågan är väl vilken bil de ska välja …

Det funkar trots allt bra att köra med en GMprodukt under huven, konstaterar herr Sundler.

Det funkar trots allt bra att köra med en GMprodukt under huven, konstaterar herr Sundler.

Motvilligt öppnar Tomas huven och vad hittar vi här?! En klassisk Chevrolet 283-maskin minsann!

Motvilligt öppnar Tomas huven och vad hittar vi här?! En klassisk Chevrolet 283-maskin minsann!

Ford-pickisen från 1941 bytte Tomas till sig mot sin Mercury -39 som han haft i många år. Bilen kom nyligen till Sverige från Kalifornien och är renoverad någon gång på 70-talet.

Ford-pickisen från 1941 bytte Tomas till sig mot sin Mercury -39 som han haft i många år. Bilen kom nyligen till Sverige från Kalifornien och är renoverad någon gång på 70-talet.

ÅRETS RODDER SPECIALPRISET ”Årets Rodder” delas sedan många år ut till en medlem (eller klubb) som gjort en speciell insats för SSRA och hobbyn. Alla medlemmar har möjlighet att nominera kandidater till Årets Rodder och efter att nomineringstiden gått ut beslutar SSRAs styrelse vem som får priset. Kandidater som inte får priset kvarstår som möjliga kandidater till kommande år och vi har ett antal kandidater som alla är aktuella för att få priset framöver. Pristagaren är hemlig fram till SSRA:s årsmöte och till 2019 år pristagare utsågs Tomas Sundler med följande motivering: Årets Rodder 2019 går till en person som under många år och med mycket stor energi hjälpt SSRA med olika uppgifter, och som fortfarande gör det med samma höga energi som de senaste 15-20 åren.

ÅRETS RODDER SPECIALPRISET ”Årets Rodder” delas sedan många år ut till en medlem (eller klubb) som gjort en speciell insats för SSRA och hobbyn. Alla medlemmar har möjlighet att nominera kandidater till Årets Rodder och efter att nomineringstiden gått ut beslutar SSRAs styrelse vem som får priset. Kandidater som inte får priset kvarstår som möjliga kandidater till kommande år och vi har ett antal kandidater som alla är aktuella för att få priset framöver. Pristagaren är hemlig fram till SSRA:s årsmöte och till 2019 år pristagare utsågs Tomas Sundler med följande motivering: Årets Rodder 2019 går till en person som under många år och med mycket stor energi hjälpt SSRA med olika uppgifter, och som fortfarande gör det med samma höga energi som de senaste 15-20 åren.

Recept FORD PICKUP 1941
Kaross: Original plåtkaross, aldrig rostlagad.
Motor: Cheva 283 -58, började läsa Corv... insåg att det inte var Ford, ha ha ha! Effekt: Cirka 200 hästar. Växellåda: Original 3-växlad manuell.
Chassi: Original. Bromsar: Trummor runt om, muskelservo. Hjul: 16-tums plåt. Däck: Diagonal 6.50x16 tum med white walls. Lack: Lackad i Kalifornien mitten 70-tal. Inredning: Omklädd original. Extra utrustning: Reservhjul i bakskärm.
Övrigt: Bilen kommer från Tracy Ca, samma ägare som bytt motor och lackat den på 70-talet innan den kom till Sverige 2019.