PURPLE PASSION
När Mikael Karlsson från Värnamo köpte 39:an för 20 år sedan var den besiktad med small block. Genom åren har smålänningen förbättrat Chevan bit för bit utan att förändra grundstuket.
Att ha drömmar och visioner är det många som har, men att kunna förverkliga dem är få förunnat När man sedan lyckas så bra att bilen fortfarande efter 20 år, är ett helt ”rätt bygge” är det ännu färre som lyckas med.
Mikael Karlssons mycket smakfulla Chevrolet Coupe är precis just det, förutom några små detaljer har den åldrats precis som ett bra årgångsvin.
Custom eller street rod är ju ibland svårt att definiera, och att sätta någon stämpel av stil på denna femfönsters Cheva är inte lätt. Allt är ju upp till betraktarens ögon och i detta fall spelar det nog ingen roll.
Micke hade redan innan köpet en bild i huvudet av hur den skulle se ut när den var färdig, och denna ”bild” blev sedan drivkraften tills bilen var klar och kunde tas i bruk.
BYGGDES OM
Mickes Chevrolet Master Coupen av årsmodell 1939 kom till Sverige i början av 80-talet och hamnade så småningom i Jakobsbergs Motorförenings garage hos en kille som heter Lennart Stenqvist.
Vid denna tidpunkt var målet originalutförande men renoveringen kom nog inte så långt då den bytte ägare 1987 och Johan Danielsson i Habo utanför Jönköping tog över stafettpinnen. I Johans ägo förkastades originaltänket och bilen började sin långa resa mot vad den är idag.
Han började med att ersätta den raka sexan mot en trimmad 355:a samt en 350-automatlåda. Bakaxeln byttes till en 10-bultad Nova-axel. Fram blev det bromsar från Chevy -54.
Slutligen lackades bilen i en ljuslila kulör och försågs med Corvette-fälgar.
KROCKAS
Så var det dags för besiktning, Johan var inställd på att behöva registreringsbesikta som ombyggt fordon men besiktningsmannen bedömde att det inte behövdes. Han skrev utbytt motor och ändrad effekt i papperen innan han godkände bilen.
Året är nu 1990 och Chevan rullar för första gången lagligt på svensk mark. En sensommarmorgon när han är på väg till jobbet krockar Johan med en Saab V4 och bilen rivs återigen ned för att repareras.
På hösten 1994 kliver Tomas Danielsson från Värnamo in i bilden och köper Chevan. Krockskadorna fixas och bilen lackeras i nuvarande Glasurite Halo Blue, lite andra modifieringar görs också men den blir aldrig helt klar.
SÅLDE ROAD RUNNERN
Micke Karlsson som bor i Ohs utanför Värnamo är en riktig allätare vad gäller custombilar, hot rods, muskelvagnar och nostalgidragracing. Han kan dessutom oerhörda mängder av nördiga fakta inom allehanda områden, kort sagt ett riktigt original och dessutom en mycket trevlig typ!
Han får tidigt 1999 veta att 39:an är till salu och blir mycket sugen att köpa den, men pengarna finns tyvärr inte. Dock finner han en lösning, han har ju nämligen en Road Runner från 1968 som säljs i väg till Västerås och vips så kan Micke köpa Chevan av Tomas.
Redan innan kupan står i Mikaels garage har han klart för sig hur den ska byggas om för att bli ”hans”. Tanken är att den ska transformeras till något ”vildare” som kunde byggts i mitten av 1960-talet i gränslandet mellan hot rod och custom.
USA-RESAN
Bilen är körbar när Micke tar över men har tyvärr riktigt dåliga köregenskaper. Det första som måste göras är att renovera framvagnen med nya bussningar och bygga om för rätt geometri.
Spindlarna byts till sänkta dito, för som Micke säger:
– Den var hög som ett hus och behövde sänkas.
Corvette-fälgarna som var alldeles för breda för att passa in i stuket ersattes tillfälligt av röda plåtisar samt diagonal-däck därefter fick Chevan rulla som den var denna första sommar.
På hösten år 2000 åks det till USA för att besöka SEMA Show i Las Vegas och då passar Micke på att handla på sig de efterlängtade prylarna som kommer att utmärka bilen.
UPPGRÄVDA DELAR
Det handlas bland annat Radir-fälgar, stötfångare från Bumpers by Briz och skivbromsar. När allt kommer hem senare på vintern sätts det en jäkla fart i garaget.
Bland annat så gjuts det egna ventilerade bromstrummor alá Buick för att dölja skivbromsarna. Han åker till Kyrkö Mosse utanför Tingsryd och gräver upp stötfångarbärjärn. Fram smids dom om för att kunna montera kofångaren lägre och bak byggts det egna som kommer närmare karossen. Bakvagnen får egentillverkade sänkblock monterade så när bilen återigen ställs ned på backen är den bortåt 25 cm lägre än tidigare.
PINSTRIPAD
När vi nu kommit så här långt riktas blickarna mot inredningen som sys upp i vit tuck´n´roll, även fotstegen kläs i vit vinyl.
Tiden går som bekant fort när man har roligt och sommaren 2001 närmar sig med stormsteg, premiärresan är planerad att ske i maj ii samband med Köpings cruising. Han ska i samma veva hälsa på en kompis som byggt sig en Ford Roadster.
Den 70 mil långa trippen avlöper utan några bekymmer.
I juli samma år står rodden i den kända pistriparen Pecka ”the Wiz” Mannermaas monter på Power Meet i Västerås för att pinstripas inför publik
Det är först nu som den där bilden som Micke haft i huvudet blir verklighet.
TILL SALU
Om man betänker att bilen varit ”klar” i över tjugo år så är den fortfarande fantastiskt fräsch och ”up to date. Det som kanske inte passar in längre är backspeglarna och det extra bromsljuset i bakrutan i form Malteser-kors. Micke säger att de får sitta kvar som ett tidsdokument och skäms inte ett dugg över dem.
Framtidsplanerna är att byta till en ny grill som han har liggandes och att snygga till motorutrymmet lite, men även en försäljning kan bli aktuell då det finns minnesbilder kvar i huvudet från tiden då han ägde den där Road Runnern.
– Har blivit grymt sugen på att ha en igen, säger Micke som avslutning.
Recept:
Chevrolet Master Coupé 1939
Motor: Chevrolet smallblock 355cui m Musse Pigg toppar och en Crane 300 kamaxel. Förgasare är en tvåplans Edelbrock, ca 300hk. 2,5”avgassystem med cutouts.
Växellåda: Preppad Chevrolet 350 3-stegs atomat
Bakaxel: Chevrolet Nova 10-bultad
Framvagn: Dropspindlar från Fatman och kuggstångsstyrning från Saab
Bromsar. Trummor bak, skivor fram
Fälgar o däck: Radir Tri-ribb 6x15 och 8x15, Firestone Whitewall 5,60x15 och 8,20x15
Lack: Blå/Lila Glasurit ”Halo Blue”.
Inredning: Omklädd i vit och svart vinyl.
Personligt.
Namn: Mikael Karlsson kallas Ture av sina kompisar.
Ort: Ohs utanför Värnamo.
Årsmodell: 1971.
Yrke: Verktygsmakare.
Civilstånd: Singel.
Första bil: Volvo 142 1969.
I Garaget: Chevrolet Coupé 1939. Ford Slantback 1937, International traktor 1970.
Läser gärna: Bilsport Classic, Gasoline, The Rodders Journal
Övrigt: Mikael äger även en frontmotordragster från när ”Racing var farligt och sex var säkert”
Mikael är en riktig nörd vad gäller gammal brukshistoria och kan rabbla i princip allt av vikt om sin hemtrakt i Småland.
Mikaels framlidna pappa var den store magnaten vad gällde försäljning traktorer och jordbruksmaskiner i Värnamo när det begav sig, Och det är såklart därifrån Micke fått sitt stora teknikintresse.