Många gånger så hyllar man de svenska Kustombyggena som gjordes på 60 och 70 talet och förfasar sig över att man byggt tillbaka dom till original igen. Men många av dem som har den åsikten har inte insikten att se hur illa det egentligen var många gånger. För det första så var det som så att under dessa här åren så var det väldigt få som hade maskiner, plåt eller kunskap för att bygga en snygg Kustom.
Så det var väldigt många av dessa bilar som bestod av Gevalia kaffeburkar och spackel och där halva bakskärmen lossnade vid en mindre sammanstötning. Sen kan jag tycka att många av alla dessa Kustombyggen var av kategorin ” Heller än bra” Man skulle bara bygga om för ombyggnadens skull sen hur det såg ut var en annan sak.
Typ Merca lysen på en 53 chev, rör grillar som såg ut som en fastbandshage ”om nu någon vet vad det är, Hälsingemål ” uppkapade hjulhus som såg ut som man fastnat i garageporten när man backade ut för att inte tala om vissa Edslar som fick en ombyggnation som såg ut som dom fått ansiktsförlamning och så vidare. Nu ska ingen tro att jag förkastar alla svenska gamla Kustombyggen absolut inte utan jag älskar väldigt många av dessa så som Blue Heaven, The Rebel, Green Trash, Matti Johanssons 57a Ford pick up med modifierad Edsel och icke att glömma bort alla 57-58 Fordarna med Edsel front.
Framför allt är jag väldigt förtjust i snedställda framlysen vilket väldigt många svenska byggen hade, kanske därför jag alltid gillat 61 Chrysler och själv ägt 2st. Nu var väl dom jag räknade upp här kanske lite mer välbyggd och genomtänkt än vad många andra skapelser var. Nu finns det ju en del som har anammat den gamla svenska stilen även i dag och fått till väldigt fina byggen och säkert i bra mycket skick än när det begav sig.
Men det vi skall kika på i dag är en svenskbyggd Kustom, men kanske inte riktigt som den svenska stilen en gång var utan mer att man har kikat på sen 40 tidigt 50 tals amerikanskt stuk. Byggare av denna bil är Tor Nygren ifrån Falsterbo.
Han fick tag på bilen i Danmark och det var då en relativt bra bil han gjorde i princip inte mycket åt den utan åkte bara in och besiktade den. Det rost som fanns på den då var baljorna så dom bytte han.
Någon gång runt 2013-2014 satte tankeverksamheten i gång, han hade länge velat bygga en Kustom så varför inte på denna? Nu ser ju den här ganska så mycket ombyggd ut men det är inte så mycket egentligen. Han började med att köpa en Cheva Caprice och bytte ut motor låda och bakaxel.
Sen rensades den från dörrhandtag och lister och frenchade framlysena. Även luftfjädring införskaffades. Taksänkning hade han tidigt varit inne på, då var det någon som påpekade att det ror du aldrig i land. Det ska man aldrig säga till någon som ger sig fan på att saker och ting alltid går att göra och oftast gör det med ett bra resultat. Så då var det bara att sänka taket.
Nu gav det en det andra och i och med taksänkningen uppstod ett till problem Bakluckan blev som en puckel då den var högre än taket. Så då var det bara att kapa isär skuffen i ett antal delar för att få till det, men snygga linjer blev det.
Första gången jag såg denna vagn hade jag inte en aning om vad det var för Bilmärke bilmodell eller årsmodell.
Att det troligtvis var en sen 40 tidig 50 tals GM produkt det fattade jag men sen var det stopp. Var det en Olds, Pontiac Buick? Något annat som jag också fattade var att den här bilen var skitball. Det hade former det var snygg och den såg välbyggd ut.
Ägaren till denna bil i dag är Anders Mellin i Hudiksvall och det han fastnade för och var avgörande för honom vid det här bilköpet var att det var nyare drivlina i den. 350 med 700 låda o overdrive, Ingen gammal hyvelbänk i gjutjärn o tuggummi låda som tillsammans drar soppa därefter och ändå finns det inget liv i grejerna.
-Nä man måste kunna åka med sakerna resonerar Anders. Även fast den är taksänkt så tycker han att det finns det gott om takutrymme i den även när man sitter i baksätet, även det är något som Anders värderar man ska kunna åka hyfsa í en bil. En sak som han däremot ganska omgående åtgärdade var däckbyte. Det satt nämligen diagonaler på den när han köpte den och bilen betedde sig som en stövarvalp på första älgjakten. Den hoppade och for över vägen minsta lilla sten eller vitsträck så hoppade bilen en halvmeter i sidled. Nu är ju Oldsen rensad från handtag så dörröppningen styrs med fjärrkontroll.
”Det gäller att ha ström i batteriet” eller att glömma nyckeln i bilen om man slagit av strömmen skrattar Anders, men ska vi vara riktigt ärlig så finns det finns en nödlösning om det skulle kärva. Som det känns nu så blir nog denna Kustom kvar ett tag i Anders ägor, det enda som skulle vara intressant vore 57a chev cab med nyare komponenter.
För Anders tillhör också kategorin som varit med i svängen ett tag, sen mitten, slutet av 70 talet. Han tillhör även kategorin när man frågar honom hur många jänkare har du haft så blir ofta svaret, det är inte så många. När vi börjar räkna så blir det ett antal ca 15- 20 st, men nej det är inte så många.
Det har varit både Novor, Camaro och Chevelle. New Yorker 63- 66 Impala Sen någon 50 tals Cadillac en 57a Buick Roadmaster men framför allt är det 55-57 Chev som varit intressant och kanske just 57, det har han ägt 3 st av. Sen har vi nog ändå ögonstenen och det är en cheva pick up den köpte han första gången på 80 talet från Sundsvall och hade den ett antal år men sålde den senare. Men att sälja den var nog inte ett helt rätt beslut för den låg nog och malde i bakhuvudet så för ett antal år sedan lyckades han köpa tillbaka den från Skellefteå och nu blir nog den kvar.
Så med det lämnar vi Anders Mellin en fin sen sommardag och önskar honom lycka till med både Kustom Oldsen och Cheva Pick Up en, sen får vi se om det helt plötsligt en dag åter står en 57 a Chev på gården med nyare chassi och drivlina. Vem vet.