Grunden för ett bra bygge är en bra ram. Jonas på JOCAR som gör våra ramskenor har lång erfarenhet av att bygga -32 ramar. Hans ramskenor har exakt samma utseende som original ramarna till skillnad från många andra på marknaden.
I USA till exempel så använder många ramar från American Stamping och dessa saknar de rätta vinklarna på sidan och de har även en skarpare ovan kant än orginal.
Jonas tillverkar själv ramskenor som är exakt som original.
Att använda sig av en jigg underlättar arbetet betydligt, risken är annars stor att ramen slår sig när man svetsar den. Jiggen kan vara mer eller mindre avancerad. Jonas använder sig av en stabil jigg som vi lånar, fördelen med denna är att den även har alla rätta vinklar mm fasta. Jiggen lägger vi upp på hans lyftbord så vi slipper krypa omkring på golvet.
Man börjar med att montera de olika bitarna i jiggen. Mittsektion, främre och bakre ramtassar som sedan svetsas ihop.
Delarna har en V skarv som man svetsar ihop, detta för att inte få en rak skarv. Denna metod gör att det är samma tjocklek på skenan hela vägen och får ett mer original likt pressveck på sidan.
När sedan skenorna sitter ihop boxas hela ramen för att få den mera vridstyv. Först punktas allt och sedan helsvetsas det och slipas.
För att få den rätta krökningen på ramskenorna måsta man värma och böja in dem vid torpedväggen. Jiggen är perfekt att ha här för att få formen exakt. Ramskenorna kommer med all hål för infästning av kaross och skärmar borrade och klara med muttrar svetsade på insidan.
Vill man åka skärmlöst så kan man beställa en ram utan hål för skärmar.
Vår bil skall ha skärmar så här borras alla hål. När detta sedan är klart så är det dags för ramkrysset. Jonas gör ramkryss som är laserskurna och hålen är kragade i hydralpress för att få ett proffsigt och snyggt utseende.
Man kan självklar även ha ramkryss i rörprofil men själv tycker jag att det är snyggare så här.
När man kommit så här långt så är det läge att ta ställning till om man skall ha stel eller individuell framvagn. Skall man ha stel framvagn så skall framvagnsbalken svetsas fast. Väljer man individuell framvagn så fäster man denna direkt i ramen och den ersätter framvagnsbalken.
Vi kör med traditionellt droppad framvagnsbalk och väljer också en balk från en A Ford som sänker bilen 4 tum.
Klassiskt Hot Rod recept.
Med detta så är ramen klar att montera framvagn och bakaxel samt fäste för motor och växellåda. Det gör vi nästa gång.