Att bygga bil samtidigt som bygget redovisas i artiklar har sina sidor. Man vill ligga lite före så det blir flyt i artiklarna, samtidigt så går tiden så jädra fort så man blir rädd ibland.
Målet har hela tiden varit att visa bilen i körklart skick på Bilsport Custom Show på Elmia under påsken. Det lyckades vi med!
Bilen visades och kördes för egen maskin in och ut från utställningen.
Den är dock inte besiktningsklar riktigt ännu men det är bara några veckors jobb kvar.
Lite justeringar vad gäller höjd på bilen skall göras, det sätter sig gärna efter ett tag på hjul. Samt en massa E-märkta lampglas måste fixas.
Tiden räckte inte riktigt till innan påsk att göra en del detaljer men mer om detta i nästa artikel.
Denna gången lackas karossen inuti samt undertill. På utsidan blir det i sommar en halvmatt klarlack för att visa JOCARS fina plåtjobb live.
Vi körde iväg bilen en kall vinterdag till en kille som hjälpte oss med att svetsa ihop ett rostfritt avgassystem.
Handbroms wirar köptes via Dalhems från Summit Racing och kopplades in med vår Lokar spak som vi visat i tidigare artiklar. Trevligt att se hur allt växer fram med ramen lackad svart och alla stag kromade.
Självklart sattes allt ihop med nya lager och packboxar och bromsar i bakaxel. Fram har allt köpts nytt så det plockades ner och skickades på kromning. Karossen gjordes helt i ordning undertill för lackering och lackades sedan svart, därmed är det inte sagt att bilen får en svart lack. Jag tycker att den kan vara svart undertill och en annan lack utanpå.
Att vi väljer att inte lacka karossen i år är för att vi vill göra lite extra reklam för JOCARS plåtjobb i sommar och åka med bilen med en halvmatt klarlack. Det är inte mycket rostskydd i klarlack så det håller troligtvis endast en sommar sedan får vi lacka den. När karossen är lackad undertill och klarlackad utvändigt så är det tillbaka till garaget för montering på ramen.
Chassit är nu helt klart med motor o låda monterat, bränsleledningar och bromsrör monterade. Avgassystem klart så det är bara att lägga på en isoleringsremsa på ramen där kaross och ram möts och lyfta på den samt bulta fast alltihop. Rattstång och växelväljare som vi justerat in före lackering monteras igen. Bensintank monteras och kopplas in, sitter bra placerad bakom ryggstödet.
Mätarna från Steward Warner monteras och kopplas in via det nya elsystemet vi fick på Carlisle marknaden. Inredning skall en bil ha.
Jag känner Lars Olsson på Köinge Tapetserar verkstad (0346-231 27) sedan tidigare då han klätt om både möbler och bilinredningar till mig, en mycket duktig yrkesman som fick uppdraget att gör en inredning till bilen. Vi resonerade lite kring hur det skulle se ut men kom snabbt fram till att en klassik Tuck n Roll är helrätt dock med en liten extra kick av krokodil prägling på ett parti i dörrsidorna. Soffan gjorde vi i plywood, Lars formade denna sedan med skumplast i olika hårdhet för att få en bekväm sittvänlig soffa. Blev fantastiskt bra måste jag säga, detta är en liten bil men man sitter riktigt bra i den och även benutrymme blev bra då vi höll bak soffan så långt som det var möjligt.
Då man åkt fullsize usabil sedan tonåren och en rod skall vara personlig så blev det skinn i kombination med Alcantara i soffan samt knappstoppning. Nu ser det ut som en Cadillac soffa! Armstöd är gött att hänga armen på så Lars gjorde ett i skumplast som sitter med en skinnbit klämd mellan säte och ryggstöd så det går att ta bort om man inte vill ha det. Även skuffen kläddes i skinn med Tuck n Roll mönster. En svart matta kantsyddes och monterades. Tycker det ser snyggt ut och passar mig bra.
Nu jobbar vi vidare med de sista prylarna. Fortsättning följer........
Nu börjar det närma sig besiktning.
Lite prylar kvar, motorhuv, e- märka lampglas fram och bak, blinkers på sidan och godkänd blink fram och bak, ljudnivån är lite hög, backspeglar, vindrutetorkare, defroster, vindrutespolning, sista SFRO besiktning mm mm ......