Vår projektbil är som ni vet nu besiktigad och körklar. Under september och en bit in i oktober så han vi med att åka 70 mil med den. Bilen går fantastiskt bra, jag bara älskar rappet i motorn, draget när man åker iväg, stuket, designen, bromsarna mm. och framför allt - Steel is real!
Jag säger som Kjell i Ullareds såpan - Inget jävla plastaskit!
Har sedan mitten på sjuttiotalet ägt, kört och åkt en hel massa olika typer av usabilar men denna Ford -32a toppar mycket måste jag säga. Big Smile när man är ute o åker! Det är verkligen livskvalité.
Stort tack till Jonas på JOCAR för all support och hjälp till förstagångsbyggaren Carlsson.
I sommar så var bilen helt färdig undertill, lackat och kromat men karossen hade endast ett lager klarlack, detta för att vi ville visa JOCARs plåtjobb utan spackel. I november plockades inredning mm ut och bilen kördes till Sällstorps Plåt & Lack utanför Varberg.
Firman är välkänd inom hobbyn för att göra kanonjobb. Tidigare ägare och numera hustomten i lokalerna är en välkänd Mustangsamlare som heter Brorsson i efternamn. Hans kvalitétspolicy gäller fortfarande trots att nu det är 3 tidigare anställda som driver firman.
Jonas, Andreas och Daniel har till sin hjälp 7 anställda så totalt är man 10st. Man gör mycket jobb åt försäkringsbolag såklart men hobbybilar är en stor kundgrupp och den växer hela tiden. Även en välkänd bilsamlare i vår huvudstad med Bernadotte i efternamn står på kundlistan. Man gör även plåtjobben själva vilket många gånger är en fördel för kunden att allt finns i huset.
Att lacka sin bil är en stor post i bilbyggandet, därför vill man såklart att även detta skall göras på bästa sätt. För att få bästa resultat så börjar man alltid med att renslipa och blästra plåten som skall lackeras.
Därefter riktspacklas alla ytor och man sprutar en slipgrund som bränns i 70 grader i ugnen, detta för att spackel och slipgrund skall sätta sig ordentligt. Sedan är det vattenslipning för att få ytan helt slät och på med grundfärg och baslack och 2 olika slags klarlack.
Nu tycker nog många att bilen är klar men inte om man vill uppnå ett kanon resultat utan då går man på och vattenslipar och rengör allt igen för att få ytan 100 % slät och sedan 3 lager med klarlack som bränns till i ugnen.
Det lilla extra får man nu genom att man gör ytterligare en lättare vattenslipning och sedan en polering till show glans.
Därefter avsynar man allt för kolla så det är perfekt.
Klart! Mycket jobb? Visst är det men det finns inga genvägar till en perfekt lack.
Efter flera timmars jobb är grabbarna klara, så en kall vinterdag, dagen före julafton för att vara exakt, så var det dags att hämta bilen nylackad.
Det är med stor förväntan man kommer fram och får se bilen i färg. Jag blev inte besviken, grabbarna gör alltid det där lilla extra som gör att man bara njuter. Jonas (känns som alla som hjälp mig med bilen heter Jonas?) tar emot oss och tar god tid på sig att studera bilen från alla vinklar och hjälper även till att lasta den i vårt släp.
Försiktig transport hem på glashala vägar i -10 och lite snörök den 23 december. Nu är den på plats i garaget och montering återstår av inredning och skärmar samt mätare mm. Lite småpyssel i väntan på våren. Jag vill ha vår nu.....
Bilen kommer att visas på ELMIA i påsk så kom o spana in den då.
God Jul och ett Gott Nytt År
Nu är det montering efter lack som gäller. Nästa gång får ni se bilen helt klar!