Fram och bakvagn är ett intressant ämne inom hot rodding. Man kan här välja på ett flertal olika alternativ.
Om vi börjar bak så är det mellan en fyrledad axel typ Jaguar eller Corvette eller en traditionell stel axel som man först måste göra ett val.
Vill man ha en ledad axel så har väl av tradition Jaguar axeln varit det naturliga valet genom åren. Det är en snygg och smäcker axel som fungerar väldigt bra på en rod. Vill man ha ett alternativ så finns det på moderna bilar massor med ledade axlar att välja på. Sierra och Scorpio har axlar som mycket väl kan passa. Merceders och BMW också. Lite egen design på bärarmar så kan det bli riktigt bra.
Vanligast är dock en stel bakaxel. Här finns det ännu mer att välja på. Bygger man ett budgetbygge så finns det massor med Volvo axlar att välja på. Billiga och starka, kanske inte det snyggaste men det beror lite på vilket stuk du skall ha på din bil.
Lite old style får man med en banjoaxel eller en med Quick change hus.
Kan vara svårt att få tag på begagnade men numera så nytillverkas dessa av bland annat Currie Enterprise, Speedway Engeenering, Winters Performance med flera.
En mycket vanlig axel är annars Fords åtta eller nio tummare. Även dessa nytillverkas det idag kopior på. Letar man gamla original axlar så är det lite knepigt att hitta rätt bredd.
På en Ford -32 är det optimala med en axel som är 57 tum bred, tyvärr är det inte så många Fordar som hade denna bredden original.
Mustang -65-66 samt Ranchero och stationsvagnar -57-59 hade denna bredden. I annat fall måste man korta axeln vilket är rätt enkelt, dock kräver det nya drivaxlar som finns i olika längder att köpa nya. Åttatummaren hade faktiskt även Mustang II som är bra bredd,
57 tum, tyvärr är den dock i de flesta fall fyrbultad. Man kan borra om till fembult.
Winters Performance Products säljer bland annat dessa
axlar som är en modern version av den klassiska Halibrand axeln.
Visst är de snygga! Blir kanske på nästa bygge...
Vi valde en åttatummare då den är lite smäckrare än niotummarn. Det är en lätt bil så axeln kommer lätt att klara hästkrafter och vikt på bilen. Blästring och grundlackering gjordes så är det lite roligare att jobba med.
Bakaxeln hänger vi upp i K-link med coilover stötdämpare, beprövad och bra upphängning. Skillnaden mellan ett K-link och fyrlink är att övre stagen går från ramen mot centrum axel. Fördelen är att man eliminerar ett panhardstag.
Framvagn
Framvagnen på en rod exponeras ofta så här skall man tänka på utseende samt funktionalitet. En delad framvagn ger absolut bäst köregenskaper och jag kan många gånger tycka att det är snyggt med delade framvagnar. Det klassiska är annars en droppad stel axel.
Viktigt med en stel axel blir upphängningen av denna.
När dessa bilar byggdes i början på trettiotalet använde man en V stag, en upphängning som en del Rat Rod åkare fortfarande håller fast vid. På femtiotalet när man började bygga Hot Rods av dessa bilar så delade många bara V staget och fäste det i sidan på ramen. En utveckling av detta blev sedan hairpins upphängningen, en fästpunkt i ramens sida och dubbla i framvagnsbalk för att hålla den på plats. Idag vid nybygge avråder SFRO från hairpins.
Det bästa sättet att hänga upp en stel axel är fyrlink. Finns flera leverantörer som säljer fyrlink idag. Inte så speciellt dyra så det lönar sig knappast att bygga egna. Köper man ett så vet man att det funkar.
Att axeln skall vara droppad råder det väl inget tvivel om utan frågeställningen är väl om man skall ha en röraxel eller en I beam. Allt detta hänger väl ihop med vilket stuk man vill ha på bilen.
Finns en massa nytillverka riktigt snygga droppade axlar.
4 tums dropp är rätt lagom så det är vad vi valde till vår bil.
Väljer man 5 tum droppad axel så måste man ha minst 16 tums fälgar och inte för låg däck profil i annat fall går framvagnen i backen vid en dubbelpunka detta gillas inte av SFRO och troligtvis inte heller av de som sitter i bilen.
En I-beam blev det också då jag tycker denna passar bäst på vår bil.
Funderade ett tag på en delad framvagn då vi kommer att åka med skärmar och bilen skall bli en åkrod. Men en klok kompis sa att om du efter något år vill åka skärmlöst en sommar så är det betydligt snyggare med stel axel. Så stel axel fick det bli. Både axel och fyrlink samt bladfjäder kommer från Poosies i Ohio.
Motorfäste för Cheva motorn svetsas fast i ramen. Allt slippas sedan så det ser snyggt och prydligt ut.
Vi låter bilderna tala och återkommer om någon vecka med del 4. Karossen.
Cruisa lugnt i sommar
Information om bredd på Fords nio och åtta tums axlar. Kan vara bra att veta om man letar axel.
Year & Model Axle Length Notes
1965-1966 Mustang 57.25 inches
1967-1970 Mustang 59.25 inches
1971-1973 Mustang 61.25 inches
1977-1981 Versailles 58.50 inches
1967-1973 Mustang, Torino, Ranchero, Fairlane 59.25 inches to 61.25 inches
1957-1959 Ranchero and station wagon 57.25 inches
1966-1977 Bronco 58 inches
1977-1981 Granada/Versailles 58 inches
1967-1971 Comet, Cougar, Mustang, Fairlane 59.25 inches
1971-1973 Mustang 61.25 inches
1964 Falcon 58 inches
1967 Cougar 60 inches
1967 Fairlane 63.50 inches coil springs
1972 Ford Van 3/4 ton 68 inches
1973-1986 Ford Van 3/4 ton 65.25 inches
1957-1959 Ranchero and station wagon 57.25 inches narrowest 9" housing
1966-1977 Bronco 58 inches 5-on-5 1/2 inch diameter bolt circle
1967-1973 Torinos, Rancheros, Fairlanes 59.25 inches or 61.25 inches
1967-1971 Comets, Cougars, Fairlanes 59.25 inches
1975 Mustang II 8" 57.00 inches
1974 Maverick 8" 56.50 inches
Andra bilars mått
Mid sized GM Car, Malibu/Monte Carlo, Regal with 10 bolt axle
58 inches
S-10 P.U., 65-67 Nova
68-83 Corvette 59 inches
55-64 Chevy Car, 67-69 Camaro,
64-67 Chevelle, 68-74 Nova, 60 inches
84-95 Corvette
64-77 Chevelle, -89 Trans Am 62 inches
Vi kommer att fylla på denna lista när vi har hittat fler mått på fler modeller. Måtten har vi hittat på nätet.