Att välja motor o växellåda till sin bil är som allt annat på en hot rod helt individuellt.
Det finns massor med klassiska motorer som sitter helrätt i en rod. Cadillac 331 eller någon av Chryslers klassiska Hemi motorer från femtiotalet. Tänk dig en Chevrolet 348 eller 409 med sina speciella topplock och ventilkåpor, coolt. Eller en Buick Nailhead, varför inte motorn som Ike Turner spelade in en låt om redan 1951, Rocket 88, ett kraftpaket på den tiden.
Sedan finns det en hel del moderna motorer som väl platsar i en rod. Cadillac Northstar motorn som är en fantastisk motor, eller den nya Chrysler Hemin. Nackdelen med moderna motorer är att de kräver databoxar o styrningar till allt möjligt. Mycket high tec.
Sedan skall vi absolut inte glömma Fords egna motorer. Sidventilaren som satt original i dessa bilar, en sidventilare med Offy-toppar osv är som ett konstverk. Varför inte den varvvilliga 302 som Ford har, den passar utmärkt i en rod.
Absolut vanligaste motorvalet i många roddar är dock Chevrolets småblockare.
En motor som kom 1955 och fortfarande är det samma grundkonstruktion efter över 50 år.
Självklart är motorn utvecklad och förfinad genom åren men i mångt och mycket är det samma motor.
Lagom storlek och vikt, bra effekt och stor tillgång är säkert en av förklaringen till varför den blivit ett så vanligt val i olika bilbyggen.
Detta är även anledningen till att vårt val blev en 350 från Chevrolet.
Jag var helt inställd på att köpa en Crate motor från Summit eller någon liknande. Summit har en komplett motor på 330hk för $3,995 till detta skall man lägga frakt och tull samt moms. Priset slutar då på närmare 60 000:- innan den är hemma i mitt garage. Man kan självklart köpa ett short block från Summit och lägga på det som fattas men det var inte aktuellt, jag vill ha en helt klar motor som bara sätts på plats och startas. Tiden är ofta det som fattas så då är en helt färdig motor det bästa valet.
Efter att ha surfat runt lite på nätet och bland alla de länkar som finns på Usabil.nu så hittade jag ett företag i Skåne, Race-Shop www.race-shop.com som gav ett bra intryck och hade bra priser.
På deras websida annonserar de en 275 hästars Cheva 350 för 34 000:- Kanonbra pris tycker jag. Kontakt togs och jag valde till lite mer blanka delar på motorn så den ser snygg ut.
Fördelen med att handla hemma i Sverige är att det är betydligt lättare med garantier om något skulle krångla, när det sedan som i detta fallet är billigare än i USA så är valet otroligt lätt.
Motorn är helt byggd från grunden av Janne på Race Shop han har utgått från ett fyrbultat block som han borrat och stoppat i prylar som gör att bilen får ett bra bottendrag och kraft. Perfekt i en rod.
Växellåda
Växellåda skall man ha. Jag är ingen växlare så manuell låda har aldrig varit aktuellt. Jag vill åka med automatlåda, end of discussion.
Eftersom motorn är en Cheva så har vi då att välja på TH 350 eller TH 400 eller TH 700, ja det finns en 200 också som säkert funkar lika bra som 700 i en rod.
GM TH 350 och 400 är otroligt bra automatlådor. TH 400 kom först i Cadillac och Buick med 1964 års modell, då under namnet Super Turbin 400, en stark bra låda som växlar otroligt fint var född.
Lådan är så bra att den använts av flera andra biltillverkare genom åren. Som till exempel Ferrari, Jeep, Jaguar, Rolls Royce och Bentley
TH 350 kom 1969, lådan utvecklades för att ersätta Buicks Super Turbine 300 och Chevas Powerglide som båda var tvåstegs lådor.
350 var en liten lätt låda som också var väldigt lätt mekad och tillförlitlig.
Följande delar har monterats på motorn till Usabil.nu Projectbil
GM 4-bult motorblock, borrat 0.030. Detta innebär att motorn Chevrolet 350 cu.in numera är på 355 cu.in.
GM gjuten stålvevaxel
GM vevstakar
GM toppar
SFI 164 kuggars flexplatta
ARP flexplattsbult
Pro Street svängningsdämpare
Keith Black hypereutectic coated kolvar
Keith Black enkel molly kolvringar 4.030”
Clevite 77 lager (Ram – Vev – Kamlager)
Pioneer mässings frysplugg
Crane Z kamaxel (Kretz värde)
Sealed Power hydraullyftare
Melling högvolyms oljepump
Sealed Power oljepickup
Cloyes Roller kamdrivning
MrGasket packningssats
Pro Products dual plane polerat insug
Edelbrock ventilkåpor
MrGasket kromad ventilkåpa
MrGasket kromat termostathus
Purolator oljefilter
GM Performance Parts HEI fördelare
Holley 600cfm shiny förgasare
Gates kort vattenpump
CNC aluminium remskivor
Kromat generatorfäste
Kromad 100Amp 1-wire generator
Det är lätt att skilja lådorna åt. Dels så har TH 400 elektrisk kickdown kontakt och TH 350 har en wire. Annars titta på trågets form, 350 har en kvadratiskt tråg med ett knäckt hörn kan man säga. 400 har ett helt annat utseende. Kolla på bilderna.
TH700R4 kom 1982 växellådan har en överväxel som ligger på utväxling 0,70 till skillnad mot 350 och 400 som har 1,00 på tredje växeln. detta ger ett mycket behaglig varvtal på motorvägen och ändå bra stick på ettan och tvåan.
Lådan har därför blivit ett mycket populärt val för rod och kustomåkare.
Bygger man rod skall man kanske vara uppmärksam på att de 700 lådor som sitter på Corvetter har ett helt annat bakre fäste. De saknar ett traditionellt växellådsfäste. Man kan byta bakre huset mot ett med traditionellt fäste men dessa hus kostar ofta ett par tusen begagnade om du hittar något.
För att 700 lådan skall funka i en bil utan dator så köper man ett kit från till exempel Summit Racing för $162, detta gör att lådan låser lock up en utan dator. Vi har inte monterat in vår grunka i lådan ännu. Återkommer med bilder när detta är gjort.
Till vår projektbil så köpte jag en nyrenoverad låda som var från en Corvette, hade ingen aning om att den saknar ett vanligt växellådsfäste förrän den låg på garagegolvet.
Det är svårt att få till det på ett snyggt sätt på en rod där allt exponeras så när jag hittade en nyrenoverad 700 låda i USA när jag var där i våras så blev det affär. Den lådan skall nu lackas och monteras i lock up kit i.
Återkommer med bilder på detta.