Att bygga en bil är inte gjort på en eftermiddag. När man är klar med allt det stora, chassi, kaross, motor o låda mm så år det hundratals smådetaljer som skall bestämmas, passa, beställas, levereras, monteras.
Prylar skall skickas på kromning eller lackering mm mm. Listan är lång på saker som skall fixas.
Vi försöker även att handla det mesta här hemma i Sverige, dels för att det år smidigt och dels för att jag tycker att man skall gynna lokala företag.
Vi har fått en kanonkontakt med Dalhems bildelar som har hållit på med bildelar sedan sjuttiotalet.
De har bra kontakter i USA med bland annat Summit. Snabba leveranser och en prissättning som ger i stort sett samma pris som att beställa direkt, att de sedan har sin verksamhet 4 km från mitt kontor gör inte saken sämre.
Som jag skrev så försöker vi handla det mesta här hemma, Dalhems och Hansen Racing levererar en massa småprylar, men vid vår resa till USA i våren 2009 så handlades det också lite, kanske inte för att det blev så mycket billigare utan mer för att det är kul att känna på prylarna och för att det är roligt. Jag hade ingen bra idé om bensintank till exempel, på Carlise swapet stod en trevlig kille som hette Brian som ägde en firma som heter Kennys Rod and Custom, och sålde bensintankar från Tanks. Perfekt!
Det infällda tanklocket köpta jag av Tolle här hemma i Sverige, har ett likadant på min Harley. Gillar den slimmade looken.
När vi ändå var i USA så besökte vi Summit såklart som har nästan allt på hyllan. Handlade en cool handbromspak som monteras under instrumentbrädan och bakljus, samt även en digital indikator för växelläge och bakljusen köptes på Summit, allt från Lokar.
Snygga prylar men inte så billiga.
Bilen skall ha en cleen look har jag nämnt tidigare så både dörrar och baklucka blir med el lås. Bakluckan får även elektrisk öppning/stänging. Samma typ av motor som sitter i handikappsanpassade bussar.
I tiden är det så att vi jobbar för högtryck med bilen så den kan visas på ELMIA i påsk. Det blir därför lite mindre bokstäver denna gång och mer bilder.
Vi ses!
På dessa bilder ser ni ramen som soffan skall ligga på samt balken där trepunktsbältena monteras.
Balken är kraftig och en förstärkning är monterad i golvet på karossen. I överkant sitter den fast i den fyrkantsprofil som ligger och stadgar karossen.
Bältena kommer att sitta i mitten och knäppas åt sidan så en förstärkning får göras även mot karossidan.
Lokar har flera olika parkeringsbroms alternativ. Jag vill gärna hålla golvet fritt då det är trångt som det är i en Ford -32
Denna typ som sitter likt originalet under the dash.
Bromsservo och behållare sitter i ramen under golvet som ofta är brukligt på roddar.
Hål i golvet så man kan fylla på och kolla oljan.