2021 blev den korad till Sveriges Snyggaste Bil och visades på Oslo Motor Show den 29-31 oktober. Vägen dit har dock varit lång för den kreativa entusiasten PG Tälth i Eksjö. Drömmen, som slutligen resulterade i superbygget Windviper, började redan i mitten av 1990-talet ...
Ingen har väl undgått PG Tälths senaste skapelse, trots att bilen inte visats för allmänheten – ännu!
– Målet var ju att premiärvisa Windviper på Bilsport Performance & Custom Motor Show redan påsken 2020. Men pandemin kom emellan och det var ju bara att parkera tills allting gått tillbaka till det normala, säger bilentusiasten från Eksjö.
I och med segern i tävlingen Sveriges Snyggaste Bil och artikelserien i Wheels under våren är Windviper numera välkänd och för den som vill se den i verkligheten kommer det att bli möjligt nu i oktober.
– Jo, premiären sker på Oslo Motor Show, därefter dröjer det till påsken och Elmia, förklarar PG.
BYGGDE HOJAR
Den småländske entusiasten är långt ifrån nybörjare när det gäller utställningar.
Redan på 1980-talet tog han hem pokaler med sina specialbyggen.
– Då var det även motorcyklar som gällde. Det blev några chopprar innan perioden med hus och familj tog över. Varenda ihoptjänad krona gick till kåken och under en period fick jag nöja mig med att köra Passat, säger han med ett skratt.
När ekonomin stabiliserats skaffade PG en Cheva Van som han började såga i. Därefter blev det en tripp till Amerika där han köpte en Dodge Van.
– Under nästa USA-resa letade jag efter ett lämpligt street rod-objekt. Men det var faktiskt på hemmaplan som jag hittade utgångsmaterialet till nästa garageprojekt. Renoveringsobjektet var en Plymouth Cabriolet från 1931.
– Att bygga street rod var bara att glömma. Fick veta att det bara fanns ett fåtal exemplar bevarade av modellen så det fick bli originalutförande, säger PG som fortfarande har kvar bilen som givetvis tog första pris vid premiär- visningen på Custom Motor Show påskhelgen 1992.
Året därpå hade han äntligen fått tag på ett rod-ämne som skulle uppta hans fritid ett par år framöver.
– Det var en Dodge T/C Commer- cial Sedan från 1939 som en gång i tiden rullat som brödbil i Linköping. Skicket var ju inget vidare, lade 400 timmar bara på plåten.
Påsken 1996 kunde den välbyggda Deliveryn med modern drivlina visas upp på Elmia och ytterligare ett par pokaler kunde placeras i prishyllan. Efter några år såldes Dodgen till USA och PG började leta efter ett nytt objekt att sätta tänderna i.
– Det blev en öppen Buick Roadmaster från 1946 som jag hittade i Argentina. Trots att modellen är gjord i drygt 2.500 exemplar finns det idag bara fyra kända i världen – varav två faktiskt rullar här i Sverige, säger PG med stolthet i rösten.
Den importerade Buicken var för dålig för att göra original och nu hade PG dessutom blivit smittad av custompandemin.
– Jag byggde upp en ny kaross, så gott som. Ville dock ha kvar de ursprungliga linjerna för att man lätt skulle känna igen modellen. Evita, som bygget döptes till, tävlade i Sveriges Snyggaste Bil 2006 men fick pisk i finalen som då ägde rum i samband med Wheels & Wings.
EGEN DESIGN
Vid årets upplaga av tävlingen, som startades av Bilsp ort 1976, tog PG revansch genom segern med Windviper.
Prisutdelningen skedde på hemmaplan i Eksjö eftersompandemin fortfarande begränsade möjligheten att arrangera en riktigfinal. I samband med överlämnandet av pokal och blommor blev det givetvis en rejäl demonstration av
bygget.
– Jag har väl alltid gillat de klassiska formerna hos de franska lyxbilstillverkarna på 1930-talet.
Bugatti, Delahaye med flera gjorde fantastiska vagnar och det var något sådant jag ville bygga, säger PG samtidigt som han startar upp och glider ut från det välordnade garaget.
TEKNISKA FINESSER
För att ha någonting att börja bygga på släpade han hem en 1946 års Chrysler Windsor som någon börjat bygga custom på.
Det går att skriva en hel bok om skapandet av Windviper men man måste nog se bilen i verkligheten för att upptäcka alla detaljer samt bli förevisad alla tekniska finesser.
Med en lätt knapptryckning kör han ned vindrutan i torpedväggen med hjälp av två elmotorer från en Volvo. Givetvis manövreras även sidorutor, motorhuv och baklucka på elektrisk väg.
Ja, till och med den bakre nummerskylten försvinner in i stötfångaren när PG rör vid en strömbrytare någonstans …
Namnet Windviper kommer från den ursprungliga bilmodellen Windsor samt V10:an som är samma maskin som sitter i Dodge Viper.
– Det blev dock några sömnlösa nätter innan jag lyckades koppla ur startspärren till tändningsnyckeln.
Motorn tände i tre sekunder vid varje startförsök och ingen, varken i Sverige eller USA, kunde hjälpa mig att koppla förbi datorn.
Problemet löstes när han fick veta att spärren skulle gå genom originalmätarna i panelen varvid han lyckades koppla förbi funktionen eftersom han valt att använda betydligt trevligare mätare från Classic Instruments.
Personligt
PG TÄLTH
Ort: Eksjö, Småland.
Yrke: Pensionerad brandman.
Årsmodell: 1957.
Civilstånd: Sambo + två utflugna barn och barnbarn.
Första bil: Ford Cortina -65 tror jag det var.
I garaget: 1931 Plymouth PA Convertible Coupe -31, Buick “Evita” Roadmaster Convertible -46, Chrysler Windsor -46 “Windviper”, Husqvarna “Rödqvarna” -53, Chevrolet high top van -97, TGB fyrhjuling -10.
Läser gärna: Nyheter, biltidningar, manualer.
OLDSMOBILE -55
Även när det var dags för lackering, vilket PG alltid sköter om själv, blev det en del tankeverksamhet innan guldet låg där det skulle.
– Hur jag än gjorde blev basen flammig när jag lade klarlacken. För att få rätt ljus på bilen släckte jag ned i boxen och gick med en strålkastare samtidigt som jag lackerade. En av få blankdelar på bilen är det bakre avgasutsläppet som härstammar från en Oldsmobilegrill.
– Charles Jakobsson hade en nykromad till salu vid swappet på Wheels & Wings. Men prislappen visade 5.000 kronor vilket jag tyckte var för mycket. Jag ångrade mig så klart men då var det försent. Hittade en annan som var sämre och som efter kromning kostade mig tio papp, säger smålänningen med allvar i rösten.
OSLO NÄSTA
PG har inte enbart blick för design och teknik. Han har med minimal budget åstadkommit det som en vanlig bilfantast enbart kan drömma om.
– Inredningen var en grej jag aldrig hade vågat mig på, det finns så många duktiga sadelmakare som kan trolla med symaskinen. Windviper transporterades därför till Bosse Sybo i Långshyttan för att få ett proffsjobb.
Förutom de elektriskt justerbara stolarna som ursprungligen suttit i en Chrysler Vision, sticker även de av Sybo specialgjorda dörrsidorna ut. Likaså instrumentpanelen som hämtats från en Cheva -55. Bilens utstrålning är svår att fånga på bild och ett tips är att ta en tur till Oslo Motor Show i Lillestrøm den 29-31 oktober för att uppleva Windviper live.
Recept
CHRYSLER WINDSOR CLUB COUPE -46
Antal tillverkade: 26.482 exemplar.
Nypris: 1.585 dollar.
Kaross: Coachbuilt by PG.
Motor: 2004 Dodge SRT10 (V10).
Effekt: Tillräcklig.
Prestanda: Håll i hatten!
Växellåda: Tremec T56 (6-växlad manuell).
Chassi: Modifierad originalram. Sänkt originalframvagn med Airride suspension. Ford 8.8-bakaxel upphängd i K-link med luftbälgar.
Bromsar: Alfa Romeo 4-kolvs Brembo -ok fram, Wilwood 4-kolvs bak, Corvette huvudcylinder.
Hjul: Specialbeställda 14-tums ekerfälgar från True Spoke Wire Wheels.
Däck: Whitewalls. 205/75 -14 fram,245/75 -14 bak.
Lack: Specialblandad för Windviper av Tipro AB.
Inredning: Chrysler Vision elsäten, instrumentbräda, från Chevrolet -55 med mätare från Classic Instruments, Woodgrainings av Annica Ride, Bärnstenshandtag från gamla dörrar. Klädsel, mattor m.m. av Bosse Sybo.
Extra utrustning: Elmanövrerad motorhuv, vindruta, cablucka, dörrar, bagagelucka, nummerplåt.
Byggkostnad: Det där glömmer vi ...
Tack till: Sonax, Tipro AB, Kylarfabriken Jönköping, kompisar och naturligtvis min sambo Lotta.